دانلود کامل پایان نامه تعیین اهداف جذب منابع با رویکرد منطق فازی و شبکه‌های عصبی در مؤسسات مالی و اعتباری

Published on Author adminwebLeave a comment

پایان نامه تعیین اهداف جذب منابع با رویکرد منطق فازی و شبکه‌های عصبی در مؤسسات مالی و اعتباری

پایان نامه تعیین اهداف جذب منابع با رویکرد منطق فازی و شبکه‌های عصبی در مؤسسات مالی و اعتباری
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 49
فرمت فایل doc
حجم فایل 1426 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 161

پایان نامه تعیین اهداف جذب منابع با رویکرد منطق فازی و شبکه‌های عصبی در مؤسسات مالی و اعتباری

فروشنده فایل

کد کاربری 25341

کاربر

پایان نامه تعیین اهداف جذب منابع با رویکرد منطق فازی و شبکه‌های عصبی در مؤسسات مالی و اعتباری

چکیده :

قدرت و اعتبار موسسات مالی و اعتباری به پول هایی است که سپرده گذاران در آنها سپرده نموده اند و پیشرفت و بقای هر یک از موسسات مذکور به میزان سهم از منابع کل بازار بستگی دارد و افزایش سهم از منابع بازار نیازمند تلاش مستمر و برنامه ایی قوی ، جامع با الگویی مناسب در قالب اهداف جذب منابع کل و جزء می باشد. از آن جایی که تصمیمات مدیریتی از قبیل انتخاب و انتصاب و جابجایی مسئولان شعب و دوایر و پرداخت عایدات غیر مستمر و مواردی از این قبیل به میزان تحقق اهداف جذب منابع ارتباط دارد و همچنین سنجش میزان تحقق اهداف جذب منابع در هریک از شعب موسسات مالی و اعتباری متاثر از نوع و میزان هدف گذاری جزء می باشد ، با نگرش شناسایی نقاط ضعف سیستم هدف گذاری جاری در موسسات مالی و اعتباری و بهبود فرآیند سنجش عملکرد و جلوگیری از کاهش نرخ تلاش بعد از رسیدن به هدف و قبل از اتمام دوره ، در این پژوهش میزان منابع آتی شعب دو موسسه مالی و اعتباری با رویکرد تلفیقی از شبکه های عصبی و منطق فازی و خلق معادله ابتکاری و با استفاده از متغیر های جدید پیش بینی و سپس با توجه به تغییرات منابع هر یک از شعب هدف گذاری با ضریب اطمینان ثابتی صورت پذیرفت و در ادامه هدف گذاری به روش های جاری و روش فرا ابتکاری با واقعیت جذب منابع مقایسه شد .

واژگان کلیدی: تعیین اهداف، جذب منابع، شبکه‌های عصبی، منطق فازی.

مقدمه

بانکداری، صنعت بزرگ هر کشور است و بانک‌ها و موسی‌ات مالی و اعتباری محل نگهداری انبوه سپرده‌های افراد جامعه می‌باشند، بین بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری بر سر جذب سپرده‌ها رقابت وجود دارد و تلاش‌های همه‌جانبه از قبیل تبلیغات، ارائه نرخ‌های بالاتر پرداخت سود سپرده‌ها و… در جهت افزایش سهم منابع بازار نشانگر اصل و واقعیت رقابت می‌باشد.

بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری اهداف کل جذب منابع را تعیین و به زیرمجموعه خود ابلاغ می‌نمایند، اطلاع از آینده در خصوص منابع آتی، می‌تواند موسسه مالی و اعتباری را در هدف‌گذاری توانمند سازد، اطلاع از آینده از طریق پیش‌بینی صورت می‌پذیرد. از نگاهی دیگر دنیای امروز دنیای تغییرات است و اطلاع و آگاهی از آینده و شرایط و موقعیت‌های پیش رو عاملی مهم در حفظ حیات سازمان‌های مالی است. همواره هدف‌گذاری در اغلب سازمان‌ها با نگرش رسیدن به رشد و تعالی صورت می‌پذیرد و زمانی می‌توان هدف‌گذاری مؤثر و کارایی داشت که بتوان برآورد و پیش‌بینی نسبتاً دقیقی از آینده داشت. پیش‌بینی دارای ساختارهای متفاوتی می‌باشد و از روش‌های متفاوتی استفاده می‌نماید که در این پژوهش هدف‌گذاری بر اساس پیش‌بینی ازنقطه‌نظر پیش‌بینی کمی موردبررسی قرارگرفته است.

قسمتی از متن

رابطه پس‌انداز و تورم

رابطه بین پس‌انداز و تورم به دو شکل زیر می‌باشد.

الف – اگر نرخ تورم بالا باشد، آثار نامطلوبی بر ثبات اقتصادی کلان کشور و به‌ویژه نرخ تسهیلات داشته و منجر به کاهش نرخ پس‌انداز می‌گردد.

ب – نرخ پس‌انداز پائین به‌ویژه کاهش در پس‌انداز دولت، باعث افزایش نرخ تورم می‌گردد. با کاهش نرخ رشد اقتصادی و به دنبال آن افزایش نرخ تورم در سال‌های (78-۱۳۷۰) نرخ پس‌انداز کاهش‌یافته است. عدم ثبات قیمت‌ها در تمام این سال‌ها و سال‌های بعد، همواره اثر نامطلوبی بر ثبات اقتصادی کلان کشور و انتظارات مردم نسبت به آینده داشته است که درنتیجه این شرایط منجر به کاهش نرخ پس‌انداز شده است، حتی در بعضی از سال‌ها نرخ رشد پس‌انداز منفی بوده و دلیل عمده آن افزایش هزینه‌های استهلاک ناشی از افزایش نرخ ارز و نرخ بالای فرسودگی ماشین‌آلات سرمایه‌ای می‌باشد، دیگر آثار مهم کاهش پس‌انداز بر سطح سرمایه‌گذاری است که موجبات افزایش تقاضا و بالطبع افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است. یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفته شود انتظارات تورمی است. اگر مردم بر اساس تجربیات گذشته خود و یا بر مبنای مشاهدات بازار پیش‌بینی کنند که در آینده نزدیک قیمت‌ها رو به افزایش خواهد بود، میزان هزینه و خریدهای خود را افزایش می‌دهند. از طرف دیگر تولیدکنندگان و فروشندگان از فروش و عرضه کالاها خود به امید افزایش قیمت در آینده خودداری می‌کنند، بدیهی است در این صورت با این سیاست، عرضه و تقاضا اثر مستقیم بر قیمت‌ها خواهد داشت و موجب افزایش تورم می‌گردد.

نرخ سود بانکی که به سپرده‌های نزد مؤسسات مالی و اعتباری پرداخت می‌شود همواره یکی از انگیزه‌های مناسب برای سپرده‌گذاران می‌باشد. اما با در نظر گرفتن تورم در جامعه مشخص می‌شود که در سال‌های گذشته حتی سود سپرده‌های بلندمدت نیز درواقع به ضرر سپرده‌گذاران بوده است. (رحیمیان، 1392)

فهرست مطالب

1 فصل اول-طرح تحقیق 0

1-1 مقدمه. 1

1-2 بیان مسئله تحقیق.. 2

1-3 ضرورت انجام تحقیق.. 3

1-4 فرضیه و اهداف.. 6

1-4-1 فرضیه 6

1-4-2 اهداف 6

1-5 روش تحقیق.. 6

1-6 قلمرو تحقیق.. 8

1-7 بررسی اجمالی منابع در سال‌های اخیر. 8

1-7-1 رابطه منابع (سپرده‌ها) با مصارف (تسهیلات) 8

1-7-2 رابطه پس‌انداز و تورم 9

1-8 محدودیت‌های انجام تحقیق.. 11

1-9 ساختار کلی تحقیق.. 12

1-10 تعاریف واژگان.. 14

2 فصل دوم – ادبیات و پیشینه تحقیق 16

2-1 مقدمه. 17

2-2 پول.. 18

2-2-1 خلاصه‌ای از پیدایش پول 18

2-2-2 خلاصه‌ای از وظایف و ویژگی‌های پول در جامعه 19

2-2-3 اصطلاحات مرتبط با پول 21

2-3 بانکداری.. 25

2-4 مؤسسات مالی و اعتباری و بانک مرکزی.. 27

2-4-1 تعریف مؤسسات مالی و اعتباری 27

2-4-2 اهداف مؤسسات مالی و اعتباری 27

2-4-3 بانک مرکزی 28

2-4-4 انواع بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری 29

2-4-5 رقابت بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در جذب منابع 30

2-5 جذب منابع.. 30

2-5-1 مفهوم جذب منابع 30

2-5-2 مفهوم تعیین اهداف جذب منابع 30

2-5-3 عوامل مؤثر برجذب منابع 31

2-5-4 نقش پیش‌بینی در تعیین اهداف جذب منابع و ارزیابی عملکرد 32

2-6 پیش‌بینی و روش‌های آن.. 35

2-6-1 جایگاه پیش‌بینی در علم 36

2-6-2 تعریف پیش‌بینی 38

2-6-3 جایگاه پیش‌بینی در مؤسسات مالی و اعتباری 38

2-6-4 سیستم پیش‌بینی 38

2-6-5 طبقه‌بندی پیش‌بینی 40

2-7 شبکه عصبی و منطق فازی.. 45

2-7-1 شبکه عصبی.. 45

2-7-2 منطق فازی 57

2-7-3 شبکه عصبی – فازی 61

2-8 پیشینه. 65

2-8-1 پیشینه داخلی 65

2-8-2 پیشینه خارجی 74

3 فصل سوم – روش تحقیق 81

3-1 مقدمه. 82

3-2 متدولوژی تحقیق.. 82

3-3 جامعه آماری.. 84

3-4 شیوه گردآوری اطلاعات.. 84

3-5 نحوه آماده‌سازی داده‌ها 84

3-5-1 جمع‌آوری داده و یکسان کردن داده‌ها 85

3-5-2 پاک‌سازی داده 85

3-5-3 انتخاب ویژگی 87

3-5-4 نمونه‌برداری 87

3-5-5 تبدیل داده 88

3-6 بررسی متغیرهای تحقیق.. 90

3-6-1 نظریه‌های تقاضای پول 90

3-6-2 متغیرهای تأثیرگذار بر منابع 93

3-7 ساختار شبکه عصبی- فازی.. 98

3-8 ساختار پیش‌بینی.. 98

3-9 ساختار تعیین اهداف.. 99

4 فصل چهارم – تجزیه وتحلیل داده‌ها 101

4-1 مقدمه. 102

4-2 شبکه عصبی فازی.. 102

4-3 اجرای.. 102

4-3-1 طراحی الگوی شبکه عصبی فازی 102

4-3-3 اجرای مدل 103

4-4 روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات.. 103

4-5 اندازه‌گیری میزان خطا در پیش‌بینی.. 104

4-6 اندازه‌گیری میزان انحراف در تعیین اهداف جذب منابع.. 105

4-6-1 انحراف منابع محقق شده باهدف‌گذاری به روش جاری 105

4-6-2 انحراف منابع محقق شده باهدف‌گذاری بر اساس 150درصد پیش‌بینی 105

5 فصل پنجم – نتایج وپیشنهادات 106

5-1 مقدمه. 107

5-2 بررسی نتایج سیستم پیش‌بینی.. 107

5-3 بررسی نتایج سیستم هدف‌گذاری.. 108

5-4 بررسی فرضیه و اهداف.. 111

5-5 نتیجه‌گیری.. 115

5-6 پیشنهادات.. 118

6 فهرست منابع 119

7 پیوست‌ها 124

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *