دانلود کامل پایان نامه بررسی مشكلات تولید و توزیع داخلی وخارجی پسته ایران وارائه راهكارهای توسعه صادرات

Published on Author adminwebLeave a comment

پایان نامه بررسی مشكلات تولید و توزیع داخلی وخارجی پسته ایران وارائه راهكارهای توسعه صادرات

پایان نامه بررسی مشكلات تولید و توزیع داخلی وخارجی پسته ایران وارائه راهكارهای توسعه صادرات در 79 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 41
فرمت فایل doc
حجم فایل 101 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 79

پایان نامه بررسی مشكلات تولید و توزیع داخلی وخارجی پسته ایران وارائه راهكارهای توسعه صادرات

فروشنده فایل

کد کاربری 25235

کاربر

پایان نامه بررسی مشكلات تولید و توزیع داخلی وخارجی پسته ایران وارائه راهكارهای توسعه صادرات در 79 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

فصل اول- طرح تحقیق.. 1

مقدمه. 2

سؤال یا فرضیه های تحقیق: 2

تعاریف: 2

طرح تحقیق: 3

ابزارها وروش گردآوری داده ها: 3

فصل دوم- ادبیات تحقیق.. 4

تاریخچه پسته. 5

1- مبدا درختان پسته. 5

اظهار نظر متاخران در مورد منشا درختان پسته. 9

نتیجه گیری درباره مبدا درختان پسته و نخستین مواضع پرورش آنها 13

نام ارقام پسته رفسنجان در سال 1335ش… 27

نخستین مشكلات و توصیه ها و تبلیغات در باب بهبود صادرات پسته و خشكبار ایران.. 32

مبارزه با آفت پروانه چوبخوار پسته. 37

پروانه جوانه خوار پسته. 38

پروانه گلبرگ خوار پسته. 38

پروانه پوسته خوار میوه پسته. 39

مینوز پسته. 39

پسیل پیچیده برگ پسته. 39

كپك فرنگی پسته، یا قارچهای مولد زهرابه افلاتوكسین.. 40

توصیه هایی در جهت پیشگیری.. 44

آفات انباری پسته. 46

پروانه هندی.. 47

پیشگیری و مبارزیه با آفات انباری پسته. 47

فصل سوم- روش تحقیق.. 49

بازرگانی خارجی و ارزش و میزان پسته ایران از سال 1268 تا پایان سال 1367(یك قرن) 50

نخستین مشتریان پسته ایران در یك قرن گذشته. 50

میزان و ارزش صادرات پسته در مقایسه با خشكبار و ارزش كل صادرات مواد غیرنفتی در یك صدسال گذشته 51

رقبای پسته ایران در بازارهای جهانی.. 52

امكاناتی كه آمریكایی ها در صادرات پسته برای رقابت با ایران در اختیار دارند. 59

دو اقدام منفی علیه بازار جهانی پسته ایران توسط امریكا بعد از قطع روابط سیاسی و اقتصادی ایران با امریكا 60

مسائل و مشكلات پسته ایران.. 61

چند نكته ی مهم در زمینه پایین آوردن میزان افلاتوكیس پسته: 62

آمار مقایسه ای صادرات خشكبار ایران.. 63

(مصاحبه ای با آقای كاظمی یكی از صادركنندگان پسته ایران به آمریكا) 64

فصل چهارم- تجزیه وتحلیل داده‌ها 66

بین مشكلات پسته و میزان فروش آن در داخل همبستگی وجود دارد. 67

بین مشكلات تولید پسته و میزان فروش پسته در خارج (صادرات) رابطه وجود دارد. 68

كاهش مشكلات تولید پسته می تواند موجب افزایش صادرات پسته گردد. 69

فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهادات… 70

نتیجه گیری و پیشنهادات.. 71

منابع. 73

مقدمه

هدف پژوهش: بررسی مشكلات تولید پسته در ایران وتأثیراتی كه این مشكلات برروی فروش داخلی و خارجی آن می گذارد وارائه ی راهكارهای توسعه صادرات.

بیان مسئله: آیا پسته ایران با استانداردهای بین الملل مطابق است؟

آیا جایگاه بازارصادراتی یك قرن گذشته را هم اكنون داریم؟

سؤال یا فرضیه های تحقیق:

بین مشكلات پسته و فروش آن در داخل همبستگی وجود دارد.

كاهش مشكلات تولید پسته می توان موجب افزایش فروش پسته در داخل كشور شود.

بین مشكلات تولید پسته و میزان فروش پسته در خارج (صادرات) رابطه وجود دارد.

كاهش مشكلات تولید پسته می تواند موجب افزایش صادرات پسته گردد.

تعاریف:

تعریف متغیرهای مورد بررسی: تولید پسته : این بخش شامل باغداری و پرورش پسته ونحوه باروری وچیدن آن می باشد كه پس از قسمت باغداری و باغ شامل شستشوی پسته وپوست كندن آن یا تفت وآماده سازی برای فروش وارائه به بازارداخلی وخارجی می باشد. توزیع داخلی (در اینجا بازار داخل كشور مد نظر می باشد) توزیع خارجی (كه شامل بازارهای خارج از كشورمی باشد كه پسته ایران به آن كشورها صادر می شده یا می شود.

طرح تحقیق:

با توجه به اینكه وضعیت پسته ایران تا بحال به صورت تمام صنعتی واتوماتیك نبوده است و نیز هم اكنون ما با تكنولوژیهای جدید ومتد مدرن روز كار نمی كنیم در نتیجه نمی توانیم كارخانه یا قسمت خاصی را برای پژوهش تعیین كنیم در نتیجه باتوجه به اینكه جامعه آماری ما تمام صنعت پسته ایران اعم از باغات و كارخانجات می باشد ونیز با توجه به گستردگی در سراسر كشور ما تحقیق را در ابتدا بصورت كتابی برای (پیشینه ی تحقیق) ودر ادامه بصورت مصاحبه ای ادامه خواهیم داد.

ابزارها و روش گردآوری داده ها:

روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق بصورت میدانی بوده است ولی در ابتدا برای جمع آوری اطلاعات محیطی و تاریخی از روش كتابخانه ای استفاده شده وسپس برای كسب اطلاعات بیشتر وتجزیه وتحلیل مطالب از ابزار مصاحبه استفاده نموده ایم.

تاریخچه پسته

1- مبدا درختان پسته

به لحاظ اهمیتی كه اندامهای مختلف گونه های متعدد درختان پسته از نظر خوراكی و طبی و صنعتی داشته، به این معنی كه انسان از میوه و پوسته و هسته و همچنین برگ وساقه و ریشه و صمغ آنها استفاده می برده از قدیم الایام به شناختن آنها متمایل بوده است.

در این مبحث، تاریخچه گونه های مختلف پسته منظور نظر نیست، بلكه تنها تاریخچه درختان پسته معمولی، كه مغز میوه آن مصرف خوراكی دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

مغز پسته به عنوان یكی از خوراكیهای مطبوع و مفید ونیرو بخش از زمانهای دور مورد استفاده انسان قررا گرفته، و بعدها درتركیب بعضی خوراكیها وارد شده است. علاوه بر این رنگ سبز ویژه پسته زینت بخش انواعی از شیرینی و خوراكیهای گرم و سرد بوده است.

خواص (گیاه درمانی) و طبی اندامهای مختلف درخت پسته و به ویژه میوه آن مورد توجه حكمای قدیم بوده و در نوشته های آنان مغز پسته برای تقویت عمومی بدن تجویز شده و در تركیبات دارویی و درمانی به عنوان یك ماده مولید خون و محرك نیروهای فعال بدن معرفی شده است.

بین مشكلات پسته و میزان فروش آن در داخل همبستگی وجود دارد

می توان به این مسئله لز دو دیدگاه نگاه كرد. 1 همبستگی وجود ندارد: می توان این مسئله را اینگونه بیان كرد كه چون متأسفانه در بازار داخلی ایران كیفیت تفت پسته وسموم آن سنجیده نمی شود و تمام ارقام پسته از ریز تا درشت مصرف می شود و مشتری عادت به مصرف پسته ی با كیفیت بالا را ندارد لهذا همبستگی میان مشكلات تولید پسته و میزان فروش آن در داخل وجود ندارد ولی از دیدگاه دیگر 2 همبستگی وجود دارد: چون با دید كلان به این مشكل نگاه می شود می توان همبستگی را احساس كرد. تولیدات پسته ی ما كه به كشورهای متعدد صادر می شود. وبصورت فله نیز صادر می شود اگر از طرف كشور صادر كننده مورد تأیید قرار گیرد خریداری می شود. وگرنه بازپس فرستاده می شود. و عموماً پسته های مرغوب و با كیفیت ما را كشورهای اروپایی و آمریكایی خریداری می كنند. و پس از آنها پسته های مرجوعی به كشورهای آسیای میانه وسپس به آفریقا فرستاده می شود واگر باز هم تأیید نشود به كشور ایران بازگردانده می شود وبه بازارهای داخلی ایران وارد می شود در نتیجه بازار با اضافه عرضه مواجه می شود و لذا می توان گفت به علت مشكل تولید پسته است كه عرضه در درون ایران افزایش پیدا می كند وموجب برهم خوردن نمودار عرضه و تقاضا می شود.

كاهش مشكلات تولید پسته می توان، موجب افزایش فروش پسته در داخل شود.

جواب این مسئله را می توان صریح و واضح داد و آن هم میسر نبودن این امر می باشد. بدلیل اینكه اگر مشكلات تولید پسته ی ما كاهش یابد یعنی قدرت صادرات ما افزایش یافته در نتیجه تمام تولیدات با كیفیت ما صادر می شود و شاید هم مشكلاتی در زمینه كمبود عرضه ی پسته داشته باشیم زیرا با افزایش صادرات حجم عرضه در داخل كشور كم می شود و نتیجتاً با افزایش قیمت پسته ی نامرغوب در بازار داخل مواجه می شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *