دانلود کامل پایان نامه بررسی رغبتهای شغل دانش‌آموزان دختر ناشنوا و عادی شهر كرج

Published on Author adminwebLeave a comment

پایان نامه بررسی رغبتهای شغل دانش‌آموزان دختر ناشنوا و عادی شهر كرج

پایان نامه بررسی رغبتهای شغل دانش‌آموزان دختر ناشنوا و عادی شهر كرج در 53 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 40
فرمت فایل doc
حجم فایل 56 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 53

پایان نامه بررسی رغبتهای شغل دانش‌آموزان دختر ناشنوا و عادی شهر كرج

فروشنده فایل

کد کاربری 25235

کاربر

پایان نامه بررسی رغبتهای شغل دانش‌آموزان دختر ناشنوا و عادی شهر كرج در 53 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست عناوین

چكیده تحقیق

فصل اول:

مقدمه

بیان مسئله

فرضیه تحقیق

هدف تحقیق

فایده و اهمیت تحقیق

ضرورت اجرای تحقیق

عوارض مشكل مورد تحقیق

تعریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق

فصل دوم:

تاریخ تعلیم و تربیت كرولالها در جهان و ایران

روشهای آموزش و پرورش دانش‌آموزان ناشنوا

تشریح و فیزیولوژی دستگاه شنوایی

نظریه‌های مختلف در رشد زبان

تئوری مربوط به رغبت

پیشینه تحقیق

فصل سوم:

جامعه تحقیق

نمونه تحقیق

روش نمونه‌برداری

ابزار تحقیق

اعتبار یا پایایی تست

روایی

قصل چهارم

محاسبات آماری

جدول توزیع فراوانی سئوالات(21-1)

فصل پنجم:

خلاصه یك تا چهار

پیشنهادات و محدودیتهای تحقیق

منابع تحقیق

پرسشنامه

تقدیر نامه

وظیفه خود می‌دانم از جناب آقای دكتر احمد احمدزاده‌بیانی كه خود از محققین به نام می‌باشند با توجه به اینكه در تمام مراحل انجام این تحقیق صمیمانه كمال مساعدت را نموده و از راهنمائیهای مكرر و بی‌دریغ ایشان برخودار بوده‌ام نهایت تشكر وسپاسگزاری را بنمایم.

» به نام خدا«

تقدیم به مادر عزیزم یگانه تكیه‌گاه و همراه زندگیم كه حاصل عمر پرثمرش همه برایم مهر بود وسراسر زندگیم همه برایش رنج. باشد كه بدینوسیله جزئی از زحمات بیكران او را جبران كرده باشم.

تقدیم به : پدر مهربانم این باغبان گلهای بهشتی كه لحظه‌لحظه عمرش در راه آسایش و راحتی من سپری شد.

تقدیم به همسر دلبندم كه حاصل یك عمر پرتلاش پدر مادری فداكار از آن اوست.

تقدیم به دو یار مشفق همیشگی‌ام محبوب و منیژه

درآخروظیفه خود می‌دانم بدینوسیله از زحمات ارزنده وبی‌دریغ جناب آقای ذبیح‌الله كاشی كه در جمع‌آوری این تحقیق مرا یاری نمودند كمال سپاسگزاری را بنمایم.

چكیده تحقیق:

بعضی از افراد درانتخاب شغل تسلیم حوادث می‌شوند و برخی بدون نقشه و فكر تحت تأثیر اعضای فامیل، شغلی راانتخاب می‌كنند كه با خصوصیات فردی آنها منطبق نیست برخی از مردم نیز تحت تأثیر ارزشهای اجتماعی بدون درنظر گرفتن خصوصیات روانی و طرح نقشه خاص شغل خود را انتخاب می‌كنند.

بطور كلی هدف از این پژوهش مقایسه و برسی رغبتها و گرایشات شغلی بین دانش‌آموزان دبیرستانی عادی و ناشنوا می‌باشد. اهمیت این پژوهش از آن جهت است كه با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی و گرایشات مختلف افراد بتوان ملاكهایی را كه برای هر فرد در هر كشور و با هر فرهنگی مهم می‌باشد تعیین نمود.

فرض صفر در این تحقیق این است كه تفاوتی بین رغبتهای شغلی دانش‌آموزان عادی و ناشنوا وجودندارد جامعه تحقیق در این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر عادی ناشنوا دبیرستانی می‌باشد و نمونه تحقیق شامل 50 نفر عادی و 5 نفر ناشنوا می‌باشد.

روش نمونه‌برداری به صورت نمونه‌برداری كومه‌ای یا دردسترس است كه بدلیل راحتی و در دسترس بودن دانش‌آموزان از این روش استفاده می‌گردد.

ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه ارزش شغلی سوپر می‌باشد پس از اجرای آزمون از آزمودنیها برای مقایسه و بررسی دو گروه عادی و ناشنوا از محاسبات آماری و آزمون در مجذور خی استفاده می‌گردد فرص صفر در این آزمون بیان می‌كندكه یك متغیر از متغیر دیگری تأثیر نمی‌پذیرد و یا تفاوتی با آن ندارد پس از اجرای آزمون بر تك‌تك پرسشهای این پرسشنامه نتیجه بدین شرح بدست می‌آید:

دانش‌آموزان عادی و ناشنوا در موارد زیر با هم متفاوتند:

1- ضرورت داشتن ابتكار و خلاقیت برای حل مشكلات شغلی

2- امكان پیشرفت در شغل

3- پرداختن به شغلی كه به قدرت هنری نیاز دارد.

4- دائمی بودن شغل

5- پرداختن به شغلی كه به توانایی ذهنی نیاز دارد.

در سایر موارد ملاكهای پرسشنامه دانش‌آموزان عادی و ناشنوا یكسان بوده و هیچ تفاوتی مشاهده نگردید.

فصل اول

مقدمه

یكی از عوامل مهم تحول و نوسازی جامعه آموزش و پرورش می‌باشد بسیاری از صاحب نظران امور تربیتی با این سؤال مواجه هستند كه چگونه می‌توان روندهای فرسوده آموزشی را تغییر داده نطام آموزش و پرورش را بهبود بخشید. نظام تربیتی در تغییر رفتار و هدایت نسل جوان همواره با آینده سروكار دارد بطوریكه هر چه دورانهای آینده در نظر برنامه نویسان و مربیان آموزش و پرورش روشنتر باشد فعلایتهای تربیتی و با كیفیت بهتر انجام گرفته و نتیجه مطلوبتری بدست می‌دهد به همین جهت در جهان كنونی هیچ كشوری نیست كه در زمینه آموزش و پرورش به مطالعه نیازمندیها و ارزشهای انسانی در آینده نپردازد وكوركورانه یا بر اساس نیازها و ارزشهای رایج زمان به تنظیم برنامه‌های آموزشی دست بزند.

بطوركلی روشهای جدید تعلیم و تربیت مطالعه واقعیتها را در اطراف موضوعانی كه برای شاگردان جالب است سازمان می‌دهد هدف این روشها تربیت به مهمترین وجه ممكن است این نوع تربیت تنها متضمن آنچه كه تدریس می‌شود نیست بلكه شامل چگونگی توجه به علاقه و جلب علاقه دانش‌آموزان به درس خواندن نیز می‌باشد. مقصود این نیست كه مهمترین و با استعدادترین شاگردان از آموزش استفاده كنند بلكه برنامه باید با توجه به آمادگیهای فردفرد شاگردان تنظیم گردد تا همه بتوانند و از آن بهره بگیرند. برنامه آموش باید بنجوی تنظیم گردد كه در عین حال كه شاگردان را از آموزش برخورد در نماید علاقه به یادگیری را نیز در آنان تقویت كند.

بسیاری از مربیان تعلیم و تربیت استدلال می‌كنند كه اگر دانش‌آموزان براساس علاقه خود آموزش ببینند و رشته تحصیلی را با توجه به علاقه خود انتخاب كنند موفقیت بیشتری كسب می‌كنند و به این ترتیب از اتلاف وقت و نیروی آنان جلوگیری خواهد شد. به این منظور شناسایی علائق دانش‌آموزان امری ضروری است شناخت علائق یكی از جنبه‌های مهم برای درك موقعیتهای یادگیری شاگردان است و یكی از موقعیتهای یادگیری پیشرفت تحصیلی است.

دانش مربوط به علائق شاگرد برای مربی اهمیت زیاد دارد چون از طرفی شاگرد را بهتر می‌شناسد و سطح دانش او را براساس این شناسایی بالاتر می‌برد واز طرف دیگر او را با رشته‌های تحصیلی مشاغل و حرفه‌های مختلف آشنا می‌كند به این ترتیب مربی هم به جنبه فردی – احساسی و هم جنبه تحصیلی – حرفه‌ای شاگرد توجه می‌كند از سوی دیگر رشد سریع تكنولوژی و پیشرفتهای علمی و فنی قرون اخیر. تحولات ژرفی را در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی پدید آورده است. در مملكت ما نیز این تحولات و تغییرات در تمام شئون زندگی اثر گذاشته و امكانات تازه‌ای را سبب گشته است.

روی همین اصل افراد به انتخاب بجا و سنجیده شغل آینده‌شان براساس علائق و استعدادهای خود توجه بیشتری مبذول می‌دارند تا علاوه بر تأمین آینده‌ای بهتر و بهره‌مندی هر چه بیشتر از امكانات یاد شده بتوانند اوقات كار خود را به صورتی مطبوع و دلپذیر درآورند.

در عصر تكنولوژی و صنعت آموزش و پرورش باتربیت نیروی كارآمد می‌تواند پیروزی‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را نصیب ملت نماید.

رشد سریع تكنولوژی آموزش و پرورش را نیازمند گسترش كمی و كیفی می‌نماید و برنامه‌های قالبی و محدود دیگر قادر به همگامی با سرعت مضاعف تكنولوژی نخواهد بود. در زندگی و تمدن مبتنی بر كشاورزی و دامداری سرنوشت شغلی هر فرد معلوم بود و معمولاً شغل پدر را فرزندان به ارث می‌برند در چنین شرایطی نه سنجش علافه مطرح بود و نه در نظرگرفتن استعداد و نه راهنمایی شغلی، ولی در عصر حاضرمسأله به این سادگی نیست فرصتهای شغلی فراوان و گوناگون و وجود حالت تردیدزا و سرگردانی جهت انتخاب شغل و كوشش برای بكار گماردن بهترین فرد برای هر شغل لزوم توجه به علائق و خصوصیات و استعدادهای افراد برای انتخاب یك شغل متناسب بیشتر از هر زمانی جلوه‌گری می‌كند.

علل و انواع ناشنوایی:

دانستن علل ناشنوایی و انواع مختلف آن از این جهت اهمیت دارد كه ممكن است در امر آموزش و درمان توانبخشی بعضی از كودكان و دانش‌آموزان ناشنوا مفید واقع گردد. اختلالات شنوایی ممكن است مربوط به گوش خارجی یا گوش میانی و یا گوش داخلی باشد. اختلالات شنوایی را ممكن است از نظر شدت و ضعف به ناشنوایی كامل نیمه‌شنوایی و سخت‌شنوایی تقسیم نمود. بطور كلی اختلالات شنوایی را می‌توان به دو گروه عمده به شرح زیر تقسیم نمود كه هر یك از آنها به گروههای كوكچتر قابل تقسیم است و برای هر گروه علل مختلفی ممكن است سبب اختلال ناشنوایی باشد.

» ناشنوایی انتقالی«

در این نوع از اختلالات شنوایی گوش میانی كه مسؤلیت انتقال صدا می‌باشدمعیوب است معمولاً این نوع ناشنوایی مطلق نیست و فقط شخص قسمتی از شنوایی خود را از دست می‌دهد علل آن ممكن است بیماریهای مجرای گوش، بیماریهای پرده صماخ و یبماریهای گوش میانی ضربه‌ها و امثال آن باشد.

2- ناشنوایی ادراك یا عصبی:

این نوع ناشنوایی مربوط به گوش داخلی و سلولهای شنوایی است بنحوی كه سلول حسی از ادراك و احساس صدا عاجز است این نوع نقص شنوایی ارثی و یا مادرزادی است. علل عمده آن عبارتند از: سیفلیس ارثی، همخونی، سرخجه، الكلیسم، سل. بدشكلی اعضای شنوایی، صدمات و جراحات دوران جنینی، تولد نارس، مسمومیتهای مادر در هنگام بارداری و یا استعمال برخی داروهای مضر در زمان بارداری و یا اكتسابی است كه علل آن عبارت است از: صدمات وارد بر كودك در هنگام تولد، صدمات و جراحات بعد از تولد عفونتهای موضعی، شل ورم گوش، عفونتهای عمومی مانند مننژیت و مسومیت بخصوص با اكسید دو كربن.

همچنین در موارد نادر ناشنوایی آمیخته( انتقال عصبی) در اثر بیماریهای توأم گوش میانی و گوش داخلی عارض می‌گردد.

از نظر پزشكی امكانات درمانی، با روشهای جراحی و غیره عمدتاً برای معالجه و بهبود ناشنوایی‌های انتقالی بیشتر است اما در اغلب موارد تاكنون پزشكی بویژه در مورد ناشنوایی عصبی و ادراكی موفقیت چندانی نداشته است. تعبیه و تنظیم لوازم كمك شنوایی مانند گوشیهای مخصوص برای ناشنوایی‌های عصبی و ادراكی بسیار مشكلتر از ناشنوایی انتقالی است( مقدمه‌ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش استثنایی- دكتر غلامعلی افروز 1367)بنابراین بطور كلی اختلالات شنوایی ممكن است مربوط به گوش خارجی مانند وجود جسم خارجی در مجرای گوش و بوشون و یا به علت تورم عفونت در گوش میانی باشد كه در اینصورت صداها به گوش داخلی نمی‌رسد و به آن كسری اتقالی میگویند. در اختلال گوش داخلی حس صدا بعلت خرابی سلولهای درك اصوات از بین می‌رود كه به آن كسری عصبی گویند كسری ممكن است مادرزادی مانند سیفلس مادرزادی، سرحجه‌مادرزادی، استعمال بعضی از داروها در دوران بارداری مانند استروپتومایسین و الكلیسم و یا بدشكلیهای اعضای شنوایی بعلت صدمات دوران جنینی و زایمان باشد. در نوع اكتسابی مهمترین علت عفونتهای گوش میانی است كه اغلب بعد از بیماریهای عفونی مخصوصاً سرخك و تیفوئید دیده می‌شود. اختلال شنوایی و انسفالیت باشد. منظور از اختلالات شنوایی بیشتر كریهای كامل از هر دو گوش و همچنین ضعف شدید شنوایی است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *