دانلود کامل پایان نامه بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان

Published on Author adminwebLeave a comment

پایان نامه بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان

پایان نامه بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان در 84 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 3
فرمت فایل doc
حجم فایل 100 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 84

پایان نامه بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان

فروشنده فایل

کد کاربری 25235

کاربر

پایان نامه بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان در 84 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول :

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 2

بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………………… 4

هدف از تحقیق و اهمیت مساله ………………………………………………………………………. 11

فرضیه تحقیق ………………………………………………………………………………………………. 13

متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………. 13

فصل دوم : ادبیات پیشینه در تحقیق

اضطراب و فشار روانی…………………………………………………………………………………… 17

اجزای اضطراب…………………………………………………………………………………………….. 18

انواع اضطراب……………………………………………………………………………………………….. 21

اندازه‌گیری اضطراب……………………………………………………………………………………… 24

اضطراب امتحان…………………………………………………………………………………………….. 25

رویكردهای درمانی اضطراب (رفتار درمانی ، درمان شناختی – رفتاری) ………………. 29

بحران اضطراب در نوجوانی……………………………………………………………………………. 31

دیدگاههای نظری دربارة روانشناختی اضطراب………………………………………………….. 32

نظریه‌های اضطراب……………………………………………………………………………………….. 45

كنار آمدن با اضطراب…………………………………………………………………………………….. 49

مكانیسم‌های دفاعی……………………………………………………………………………………….. 51

اضطراب طبیعی و اضطراب بیمارگونه………………………………………………………………. 53

اضطراب و یادگیری……………………………………………………………………………………….. 57

علتهای رایج اضطراب……………………………………………………………………………………. 59

آشوب و اضطراب نوجوانی (Adolescent Turmoil) ………………………………………………… 61

نظریه‌های روانكاوی ، رفتار ، وجودی و زیست شناختی درباره اضطراب اجتماعی 62

عنوان صفحه

فصل سوم : طرح تحقیق

جامعه مورد تحقیق………………………………………………………………………………………… 68

روش نمونه‌گیری …………………………………………………………………………………………. 68

ابزار تحقیق ………………………………………………………………………………………………….. 68

روش نمره‌گذاری …………………………………………………………………………………………. 69

فصل چهارم :

ارائه داده ها …………………………………………………………………………………………………. 71

محاسبات آماری …………………………………………………………………………………………… 73

فصل پنجم :

خلاصه ونتیجه‌گیری………………………………………………………………………………………. 77

محدودیتها و پیشنهادات تحقیقی …………………………………………………………………….. 77

فهرست منابع………………………………………………………………………………………………… 79

پیوست………………………………………………………………………………………………………… 81


مقدمه

اضطراب اجتماعی اضطرابی است كه خصوصاً هنگام برخوردهای اجتماعی متقابل افراد با یكدیگر بوجود می‌آید افرادی كه از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند با افزایش مسائل روانی، ناتوانی در تمركز حواس و حالتهای عصبی روبرو هستند . اشخاص دچار اضطراب اجتماعی به منبع ناراحتی خود كه برخوردهای اجتماعی است كه اكنون یا بزودی با آن مواجه خواهند شد آگاه هستند.

اگر چه هر كسی گاهی حداقل كمی از مصاحبه‌ای كه قرار است در آن شركت كند دچار حالت عصبی می‌شود. در واقع یعنی هر یك از ما در اضطراب اجتماعی قرار می‌گیریم ، اضطراب اجتماعی مانند خیلی از مسائلی است كه روانشناسان و محققین ارتباطات در آن به تحقیق مشغول هستند.

اسامی كه به این نظریه‌ها داده می‌شود عبارتند از :

خجالتی بودن، اضطراب زمانی ، اضطراب ارتباطی، كم‌گویی، وحشت در اثر ظهور در مقابل دیگران.

اگر چه برخی از روانشناسان بین اضطراب اجتماعی و نظریه‌های فوق تفاوتی قایل هستند. اما بیشتر محققین امروزه اصطلاح اضطراب اجتماعی را با خجالت‌زدگی هم معنی بكار می‌برند. نظریه‌های اضطراب زمانی، وحشت در اثر ظهور در مقابل دیگران اغلب به عنوان نمونه های خاص برای نظریه اضطراب اجتماعی عنوان می‌شود. علاوه بر این بررسیهای آماری نشان می‌دهد بین اضطراب اجتماعی و خجالت‌زدگی و دیگر نظریه‌ها ارتباط همبستگی وجود دارد. بنابراین ما اصطلاح اضطراب اجتماعی و خجالت‌زدگی را می‌توانیم در این مقاله بجای همدیگربكار ببریم.

به هر حال باید توجه داشت كه اضطراب اجتماعی را نباید با درونگرایی همانند دانست. در حالیكه درونگراها اغلب بجای حضور در اجتماع با خودشان تنها هستند. بیشتر اشخاصی كه دچار اضطراب اجتماعی هستند از خجالت‌زدگی متنفر‌اند.

تقریباً دو سوم این اشخاص در یك تحقیق ، خجالتی بودن خود را یك مشكل واقعی بیان نمودند و یك چهارم این افراد تمایل خود را برای یافتن راه‌حل این مشكل بیان نمودند.

(PIKONIS, 1992 A)


بیان مسئله(موضوع تحقیق)

» ویژگیهای اشخاص مبتلا به اضطرابهای اجتماعی«

اشخاصی كه از اضطرابهای اجتماعی رنج می‌برند در موقعیتهای اجتماعی كه قرار می‌گیرند دچار مشكل می‌شوند. این اشخاص می‌گویند هنگامیكه مجبور به گفتگو با دیگران هستند دچار حالت عصبی و احساس نامطلوبی می‌شوند.(CHEEK , BUSS1981)

آنان به نظر دیگران نسبت به خودشان توجه دارند. آنان وقتی كه با افراد جدید آشنا می‌شوند و یا مجبور هستند در مقابل حضار صحبت كنند خیلی خجالتی می‌شوند. اغلب این افراد فكر می‌كنند ممكن است كارشان اشتباه باشد و یا احمقانه بنظر آید. اشخاص خجالتی اغلب دچار لكنت زبان می‌شوند ، درگفتار دچار اشتباه می‌شوند ، علائم عصبی در ظاهرشان دیده می‌شود ، مانند عرق ریختن و لرزش بدن. این احساسات فقط در ذهن اشخاص اضطراب اجتماعی نیست.

اشخاصی كه با افراد خجالتی ارتباط برقرار می‌كنند آنان را افراد عصبی و بازداشته شده از احساسات و نیز غیردوستانه می‌دانند. (CHEEK , BUSS 1981) اشخاص خجالتی احتمالاً در موقعیتهای اجتماعی نسبت به بیشتر مردم در آنچه كه می‌گویند یا انجام می‌دهند دچار خجالت و دست‌پاچگی می‌شوند و احتمالاً به همین علت است كه اشخاص خجالتی نسبت به اشخاص غیر خجالتی بیشتر دچار سرخی صورت در اثر خجالت می‌‌شوند.

اشخاص مضطرب اجتماعی گاهی به این فكر می‌كنند كه چگونه می‌توانند ارتباط برقرار كنند و منظور خودشان را به دیگران انتقال دهند. اشخاص خجالتی می‌گویند كه گاهی دچار حالت عصبی و خجالتی هستند كه نمی‌توانند فكر كنند تا چیزی برای گفتن پیدا كنند آنان ممكن است گفتگو را به سكوت بكشانند كه این امر برای آنان خیلی ناراحت كننده می‌باشد(PILKONIS 1877) افراد مضطرب اجتماعی قبل از صحبت كردن و یا بعد از صحبت كردن در مقابل حضار دچار بالاترین سطح اضطراب می‌شوند.

آشوب و اضطراب نوجوانی (Adolescent Turmoil) :

اقدام به خودكشی بوسیله خوردن قرص و یا بوسیله بریدن رگ بازو و مچ دست در نوجوانان دیده می‌شود كه البته در زنان نوجوان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. این رفتارها همواره نشاندهنده وجود فشار درونی در روابط انسانی است. معمولاً بین اعضای خانواده یا در رابطه با یك شخص دوست‌داشتنی می‌باشد. این رفتارها در زنان جوان معمولاً منعكس كننده احساس طردشدگی در خواسته نشدن و در مردان اغلب منعكس كننده شك و تردید در مورد مردانگی و بی‌كفایتی می‌باشد. در ارزشیابی این گروه از بیماران بایستی بخاطر سپرد كه هدف اولیه خودكشی ایجاد ارتباط است و فرد جوان بطور كلی احساس ناامیدی را تجربه می‌كند.

سبب‌شناسی

سه مكتب عمده نظریه روانشناختی – روانكاوی، رفتاری،وجودی (exitential) نظریه‌های مهمی در مورد علل اضطراب بیان كرده‌اند. كه هر یك از آنها مفهومی و عملی در درمان بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی مزایایی دارند.

روانكاوی

تكامل تدریجی نظریه‌های زیگموندفروید را در مورد اضطراب از مقاله وسواس‌ها و فوبیها كه در سال 1895 نوشت تا مطالعاتی در هیستری و بالاخره مقاله مهارها، علائم و اضطراب كه در سال 1926 به رشته تحریری درآورده می‌‌توان یافت. درمقاله آخر ، فروید اضطراب را هشداری برای ایگو معرفی می‌كند كه از فشار یك سائق نامقبولی برای تظاهر آگاهانه و تخلیه خبر می‌دهد. اضطراب بعنوان یك هشدار ایگو را برای اقدامات دفاعی در مقابل فشارهای درونی تحریك می‌كند. اگر سطح اضطراب بالاتراز آنچه بعنوان هشدار لازم است نرود ممكن است با شدت یك حمله هراس خودنمایی كند. در بهترین شرایط استفاده از واپس‌زدن به تنهایی باید بدون پیدایش علائم به بازگشت تعادل روانی منجر شود ، چون واپس زدن مؤثر تمام انگیزه‌ها و عواطف همراه آنها و خیالات را با راندن به ناخودآگاه در بر می‌گیرد. اگر واپس زدن درمقام دفاع ناموفق باشد ، سایر مكانیسمهای دفاعی( میل تبدیل، جابجایی، پسرفت) ممكن است موجب پیدایش علائم گردند و به این ترتیب شكل بالینی یك اختلال نوروتیك كلاسیك( مثل هیستری، فوبی، وسواس) بوجود آید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *