دانلود مبانی نظری پایان نامه روانشناسی درباره عزت نفس

Published on Author adminwebLeave a comment

مبانی نظری پایان نامه روانشناسی درباره عزت نفس

مبانی نظری پایان نامه روانشناسی درباره عزت نفس
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
بازدید ها 6
فرمت فایل doc
حجم فایل 36 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33

مبانی نظری پایان نامه روانشناسی درباره عزت نفس

فروشنده فایل

کد کاربری 25311

کاربر

مبانی نظری پایان نامه روانشناسی درباره عزت نفس

در 33 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع عزت نفس

عزت نفس:

عزت نفس یكی از عوامل مهم و اساسی در رشد و شكوفایی انسانهاست كه در دهه های اخیر مورد توجه بسیاری از روان شناسان و پژوهشگران امور تربیتی قرار گرفته است. عزت نفس به معنای قضاوت شخص از ارزشمندی خود است و به نگرش فرد از خود دلالت می كند. افراد با بررسی نحوه ی كنار آمدن با استانداردها و ارزشهای مورد نظر خود و مقایسه ی چگونگی عملكرد خود با دیگران به این قضاوت دست می پردازند. عزت نفس چگونگی احساس خود درباره ی خود است و بر همه ی افكار، ادراكات، هیجانات، آرزوها، ارزشها و اهداف شخصی نفوذ دارد و كلید رفتار آدمی می باشد. بنابراین، عزت نفس هسته ی مركزی ساختارهای روانشناختی فرد است كه وی را در برابر اضطراب محافظت نموده و آسایش خاطر وی را فراهم می آورد. عزت نفس نقش محافظت کننده ای در مقابله با فشارهای روانی دارد كه از فرد در مقابل وقایع فشار آور منفی زندگی حمایت می كند. فردی كه از ارزشمندی بالایی برخوردار است، به راحتی قادر است با تهدیدها و وقایع فشارآور بیرونی بدون تجربه ی برانگیختگی منفی و از هم پاشیدگی سازمان روانی مواجه شود. عزت نفس پائین به عنوان عامل خطر برای پرخاشگری، بزهكاری، سوء مصرف مواد، افسردگی، عملكرد ضعیف تحصیلی، همسر آزاری، كودك آزاری و نظایر آن مشاهده شده است. اخیراً برخی سیاستمداران و مسئولان مدارس پیشنهاد كرده اند كه مدارس و دیگر مؤسسات اجتماعی باید برنامه هایی برای ارتقای عزت نفس افراد طراحی كنند. این پیشنهاد بر این فرض استوار است كه عزت نفس علت و نه معلول مشكلات اجتماعی است، مستقل از موقعیت های خاص وجود دارد و می تواند با مداخلات خارجی ارزیابی شود. بی تردید عزت نفس یكی از مهمترین و اساسی ترین جنبه های شخصیت و تعیین كننده ویژگیهای رفتاری ما است .توجه به این امر، به ویژه در مورد كودكان دارای نیازهای آموزشی ویژه و نیز كسانی كه به آنها آموزش می دهند، از اهمیت خاصی برخوردار است. عزت نفس به مانند یك سرمایه ی ارزشمند حیاتی از مهمترین عوامل پیشرفت و شكوفایی استعداد و خلاقیت افراد می باشد. افراد دچار ناتوانی، به دلیل نگرشهای منفی والدین، تجارب منفی در برخورد با همسالان عادی و ناكامی های پی در پی در مدرسه به تدریج دلسرد و سرخورده شده و توالی چنین شكست ها و مشكلاتی موجب می شود که آنها نسبت به خود احساس بی ارزشی داشته باشند و در نتیجه این احساس منجر به آسیب در عزت نفس آنها شود(ولی زاده و همکاران،1371).

عزت نفس یک شاخص بسیار مهمی در شخصیت افراد است و به مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم و فکر می کنیم دیگران برای ما قائل هستند، گفته می شود. قدمت تاریخی این موضوع به مباحثی که علما و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند برمی گردد. در طول صد سال گذشته بسیاری از روان شناسان این نظر را پذیرفته اند که انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد(آدلر[1]1390).


1- Adler

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *