دانلود فایل پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR)

Published on Author adminwebLeave a comment

پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR)

پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس ( MBSR ) در 142 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
بازدید ها 2112
فرمت فایل doc
حجم فایل 217 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 142

پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس  (MBSR)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084

کاربر

پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) در 142 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

· توضیحات ابتدایی :

آماده سازی در 8 جلسه درمانی

طراحی شده به صورت آموزش گروهی

آماده شده در بیش از 142 صفحه (فونت B lotus)

فرمت فایل : ورد (word) با فرمت doc

نوع تایپ متن : کاملا استاندارد و قابل ویرایش

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

توجه: این پکیج (پروتکل) شامل شرح کامل جلسات درمانی برای آموزش و اجرا می باشد. (کاملترین پکیج آموزشی درمانی ذهن آگاهی) لازم به ذکر است که این پکیج برگفته از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دفاع شده می باشد و در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با جامعه و نمونه ایرانی سنخیت کامل دارد.

پشتیبانی 09191809834 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک بزنید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

توضیحات و نکات ابتدایی قبل از شروع جلسات


برنامه ریزی و آمادگی برای جلسات

در هر جلسه، کارهای مشخصی باید انجام شود که شامل توزیع جزوات آموزشی مربوط به جلسه، سی دی ها و مطالب خواندنی، آماده سازی اتاق قبل ا زهر جلسه با چندین صندلی و شاید مطالبی است که به عنوان کلید واژه روی وایت بورد نوشته می شود. به عبارت دیگر، هر جلسه به برنامه ریزی نیاز دارد و تجارب آموزش دهندگانی که در این زمینه فعالیت داشته اند نشان داده، جلساتی که آن ها بدون برنامه ریزی قبلی اجرا می کردند با جلساتی که با آمادگی قبلی به اجرا در می آمد کاملا متفاوت بود. بنابراین توصیه می شود که خود را برای جلسه کاملا آماده کنید . با این کار نه تنها برنامه های هر جلسه به ترتیب اجرا می شود بلکه تعادلی بین پذیرا بودن و جهت داشتن تجارب شرکت کنندگان به وجود می آید همچنین برنامه ریزی قبلی باعث انعطاف پذیری شما در کلاس می شود.

نکته مهم قابل توجه این است که به شرکت کنندگان بگویید در آغاز درمان ممکن است استرس بیش تری احساس کنند و چون روزانه باید 45 دقیقه به سی دی ها گوش دهند ممکن است به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود نیاز داشته باشند. ممکن است از این روش درمانی فواید بسیار را انتظار داشته باشند، که این انتظارات ذهنی و بیش تر فریبنده است. بنابراین تلاش کنید تا با حداکثر توان خود قضاوت را به تاخیر اندازید و بر رویکرد تجربی تاکید کنید. بنابه آنچه در نخستین تمرین منظم برنامه گفته شده ” خیلی تلاش نکنید – هرچه پیش آمد بپذیرید ” این آن چیزی است که هم اکنون احساس می کنید.

بازنگری کلی بر برنامه حضور ذهن بر اساس کاهش استرس

مصاحبه ارزیابی اولیه

این مصاحبه حدود یک ساعت به طول می انجامد با تک تک شرکت کنندگان اجرا شده و می تواند به عنوان نقطه شروع مکالمه بین آموزش دهنده وشرکت کنندگان باشد ( جهت تنظیم متن مصاحبه خود با شرکت کننده به جزوه 1-1 مراجعه کنید).

هدف مصاحبه اولیه عبارتست از :

  • شناخت عواملی که برای هر شرکت کننده با آغاز بیماری و تداوم استرس ناشی از بیماری وی مرتبط است .
  • توضیح تاریخچه MBSR و این که چطور این روش می تواند به شرکت کننده کمک کند.
  • تاکید بر این که روش MBSR نیاز به تلاش و صبر زیادی دارد و انجام آن 8 جلسه به طول می انجامد.
  • تعیین این که آیا این درمان برای مراجع مناسب است یا خیر، این روش برای افراد زیر مناسب نیست. 1- کسانی که در حال حاضر مبتلا به سوء مصرف دارو والکل هستند. 2- افردای که به دلایل مختلف نمی توانند اصلا تمرینات را انجام دهند.3- افرادیکه دارای اختلالات روانی شدید هستند .

کلاس ها

در شروع هر جلسه برنامه درسی مطرح می شود. در انتهای هر جلسه جزوات آموزشی بین شرکت کنندگان توزیع شده و کلاس های پی گیری مطابق شرایط تشکیل می شوند. اندازه کلاس به امکانات موجود بستگی دارد. در پژوهش های جان کبات زین و همکارانش از کلاس های 30 نفری یا بزرگتر استفاده می شد، اما با توجه به روش های درمانی کلاس های 12 الی 15 نفر هم مناسب است. پژوهش نشان می دهد که کلاس هایی با تعداد کم تر از 12 نفر مشکل ساز است چون بجای کلاس تبدیل به جلسه درمانی می شود.

اهداف اصلی

v کمک به افرادی که به نوعی از انواع اختلالات روانی و جسمی رنج می برند و آموزش مهارتها و تمرینات جهت درمان و بهبودی وپیشگیری از ابتلا به آنها.

v آگاهی بیشتر از حس های بدنی، احساسات و افکار لحظه به لحظه.

v کمک به شرکت کنندگان برای گسترش راه های متفاوت ارتباط با حواس، افکار و احساسات بویژه شناخت و پذیرش افکار و احسا سات ناخواسته ای که به گونه خودکار و عادتی باعث مشکلات دایمی می شوند.

v کمک به شرکت کنندگان برای دادن ما هرانه ترین پاسخ به افکار، احساسات وموقعیت های ناخوشایندی که با آن روبرو می شوند.

دستور العمل

در MBSR اولین گام یادگیری چگونگی توجه کردن هدفمند، در هر لحظه و بدون داوری است. در ابتدا شرکت کنندگان از این که معمولا توجه کمی به زندگی روزانه دارند آگاه می شوند. آنها می آموزند که تغییرات سریع ذهن از موضوعی به موضوع دیگر آگاه شوند. به دنبال آن، یاد می گیرند که چطور ذهن سرگردان خود را به نقطه واحد متمرکز کنند. در ابتدا این کار از طریق توجه به قسمت های مختلف بدن و سپس با ارجاع به تنفس آموخته می شود. در گام بعدی شرکت کنندگان می آموزند که چطور ذهن سرگردان باعث ایجاد افکار و احساسات منفی می شود.

تنها وقتی یک فرد از این جنبه ها آگاه شود می تواند از MBSR استفاده کند. تا از این طریق بتواند تغییرات خلقی خود را شناسایی نموده و در کوتاه مدت آن ها را اداره کند و یا در دراز مدت با آن ها چالش نماید. آموزش دهندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که هر گاه افکار یا احساس منفی در شرکت کنندگان ظاهر شده به آن ها گوشزد کنند که قبل از پاسخ های مهارت آمیز به آن ها، اجازه دهند که افکار به همان صورت در ذهنشان باقی بمانند. با این کار شرکت کنندگان یاد می گیرند که چگونه به طور کامل از تفکر یا احساسشان آگاه شوند و یک یا دو دقیقه قبل از این که توجه خود را به کل بدن معطوف کنند به تنفس خود توجه نمایند. چنین کاری برای اداره مشکلات در همان لحظه و آگاهی نسبت به افکار یا احساسات ناخوشایند کفایت می کند. در هر بخش از تمرین اولین قدم اساسی در رویارویی با افکارر و احساسات منفی است. به دنبال این فرایند شرکت کنندگان می توانند بهترین پاسخ ممکن را انتخاب کنند.

مثلا ممکن است مشکل را فقط به عنوان یک فکر یا احساس در نظر گرفته وآن را گذرا ببینند و یا ممکن است در دراز مدت رویارویی مستقیم با آن را انتخاب کنند و یا از طریق توجه به بخشی از بدن که در اثر احساسات منفی تنیده شده و آگاهی نسبت به آن از تنفس برای آرام کردن حس های بدنی استفاده کنند. یا از راهبردهایی استفاده کنند که در گذشته برای داشتن احساس راحتی و تسلط به کار می برند. نکته بسیار مهم در تمرین تنفس انعطاف پذیری آن است، زیرا در این تمرین، تنفس به طور وسیعی در بدن گسترش می یابد . شاید برای شرکت کنندگان بستن چشم ها به مدت سه دقیقه مشکل باشد، ولی این کار برای آن ها این امکان را فراهم می آورد که در پذیرش برداشت های خودشان درنگ کنند. بنابراین قبل از توجه وسیع به رویکرد اینجا واکنون، تمرکز بر تنفس به عنوان اولین گام مهم به شمار می رود.

……

…………….

………………………



نمونه ای از جلسات درمانی پکیج مورد نظر:


موضوع و برنامه جلسه اول

موضوع

وقتی متوجه هدایت خودکار می شویم حضور ذهن بهترین راه خروج از هدایت خودکار است که آگاهی از هر لحظه را به ما می آموزد . معطوف کردن توجه به قسمت های مختلف بدن هم مشکل به نظر می رسد.

دستور جلسه

  • تعیین اهداف جلسه
  • تنظیم خط مشی کلی با در نظر گرفتن محرمانه بودن وزندگی شخصی
  • دعوت شرکت کنندگان به تشکیل گروه های دونفری ومعرفی خود به یکدیگر وسپس به اعضای گروه به عنوان یک واحد
  • تمرین خوردن کشمش
  • دادن پس خوراند و بحث در مورد تمرین خوردن
  • تمرین وارسی بدنی – آغاز تمرین با تمرکز بر تنفس کوتاه
  • دادن بازخورد وبحث در مورد وارسی بدنی
  • تکلیف جلسات خانگی ؛ بحث وتعیین جلسات هفتگی ، سی دی وارسی بدنی برای 7-6 روز
  • توزیع سی دی ها و جزوات جلسه اول (که شامل تکلیف خانگی وبرگه های ثبت تکلیف است) .
  • اتمام کلاس با تمرکز بر تنفس کوتاه ، 2 تا 3 دقیقه تنفس را ادامه دهید.


برنامه ریزی و آماده سازی

علاوه بر این که به طور مشخصی قبل از کلاس آماده می شوید ، فراموش نکنید که یک پیاله کشمش ویک قاشق ونسخه ای از نوار وارسی بدنی خود را به کلاس بیاورید.

جزوات شکت کنندگان

جزوه 1-2 ؛ تعریف حضور ذهن

جزوه 2-2؛ خلاصه جلسه اول ؛ هدایت خودکار

جزوه 3-2 ؛ تکلیف خانگی برای هفته اول بعد از جلسه اول

جزوه 4-2 ؛ ارائه گزارش یک شرکت کننده

جزوه 5-2 ؛ برگه ثبت گزارش تکلیف خانگی

هدایت خودکار

همه ما، هر لحظه اثرات ناشی از حواسپرتی را تجربه می کنیم. ممکن است که همه صفحات یک کتاب را بخوانیم ولی بعد دریابیم که چیزی از آن نفهیمده ایم. در چنین مواردی، ممکن است بدانیم و حتی ندانیم که توجهمان معطوف به چه بوده است. وقتی از مردم خواسته می شود که این قبیل وقایع را توضیح دهند، ممکن است آن ها از واژه ” هدایت خودکار” به عنوان توجیهی برای این موضوع که آن ها تنها به صورت خودکار رفتار می کنند، بدون این که واقعاً آگاه باشند که چه اتفاقی در حال وقوع است، استفاده کنند. در شیوه هدایت خود کار، در حالی که به نظر می رسد بدن در حال انجام کاری است ذهن کار دیگری انجام می دهد. ما قصد نداریم که فکرمان را با چیزهای ساده مشغول کنیم. بنابراین ذهن در اکثر مواقع منفعلانه مشغول افکار، خاطرات، برنامه ها، یا احساسات می شود. با توجه به این که ما، در بسیاری از مواقع، ممکن است دریک حالت ذهنی « هدایت خودکار » باشیم از آنچه در حال وقوع است کاملاً نا آگاه خواهیم ماند. این وضعیت در افرادی که استرس شدید و مداوم را تجربه کرده اند، مشکل آفرین خواهد شد. در هدایت خودکار، اجزاء تفکر منفی با احتمال کمتری مورد توجه قرار می گیرد. در این صورت این اجزاء با هم تلفیق شده و به صورت الگویی از احساسات شدید نشانگان استرس نمایان می شود و در نتیجه به انواع بیماریهای جسمی وروانی منتهی می شود.

غالباً زمانی که افکار و احساسات ناخواسته ظاهر می شوند، قوی تر از آن هستند که بتوان به راحتی با آنها دست به گربیان شد. در قسمت های بعد راه های متنوعی برای کنترل و تعدیل چنین افکار و احساساتی ارائه خواهد شد. ولی نخست باید بتوانیم حلقه روزمره « حواسپرتی » را کنترل کنیم، زیرا در صورتیکه فرد تاریخچه ای از مشکلات هیجانی داشته باشد این حلقه بسیار مخرب است. اولین قدم در مساعدت به شرکت کننده مضطرب، یافتن راهی برای کمک به شناسایی هدایت خودکار و سپس خروج ارادی ازآن است. تمرین حضور ذهن شامل آگاهی بیش تر از این الگو های ذهنی است. از طریق تمرین، افراد قادر به توجه ارادی به هدایت خودکار خواهند شد. ساختار اولیه برای جلوگیری اثرات و تداوم استرس این است که به افراد بیاموزیم تا بدانند چه مواقعی ذهن آن ها به سمت هدایت خودکار می رود و سپس بطور ارادی آگاهی خود را به چیز دیگری معطوف کنند که البته این کار بسیار مشکل است.

در جسه اول پس از صحبت های مقدماتی در مورد یاد آوری علت حضور شرکت کنندگان در کلاس، از افراد بخواهید که به گروههای دو نفری تشکیل دهند، سپس ابتدا خود را به هم گروهی خود و در مرحله بعد به کل کلاس معرفی کنند. به این ترتیب که اسم خود را بگویند و این که چرا آمده اند و امید دارند وقتی کلاس را ترک می کنند به چه اهدافی دست یابند. پس از آن تمرین مراقبه کوتاه را که عمیقاً به موضوع هدایت خودکار می پردازد معرفی کنید این تمرین شامل خوردن یک کشمش است.

خوردن یک کار بویژه سودمند در این تمرین محسوب می شود، زیرا یک عمل « خودکار » است که به ندرت به آن توجه می شود و برای نشان دادن گستره نا آگاهی در حین انجام چنین فعالیت هایی مناسب است. تمرین خوردن کشمش قدم اول در جهت کمک به شرکت کنندگان برای فهم حضور ذهن محسوب می شود.

تمرین خوردن کشمش

سعی کنید توضیحات را بصورت مختصر بیان کنید، زیرا در این صورت میزان اشتباه شما کم تر خواهد شد. در ابتدا، هدف ما این است که تا حد امکان این تمرین را از راه تجربه آموزش دهیم، بنابراین مانند سایر تمرین ها، شرکت کنندگان می آموزند که در این برنامه ابتدا تمرین کنند و پس از آن سعی نمایند تا معنی آن را در یابند. رونوشت ارائه در کادر 2-2 نحوه هدایت افراد را طی تمرین کشمش نشان می دهد.

این تمرین تعریف خوبی از حضور ذهن به دست می دهد و به جای این که برای یادگیری از روش حل مساله کلامی استفاده کند یک اساس تجربی ارائه می دهد و در بافتی صورت می گیرد که زمینه یادگیری از طریق تمرین و دریافت بازخورد فراهم می آید. این تمرین نقش اساسی دارد و به ما کمک می کند تا به سوال هایی که در طی تمرین برای شرکت کنندگان پیش می آید پاسخ مناسب بدهیم. توجه داشته باشید که در پاسخ گویی به سئوال شرکت کنندگان از نکات موثر خود تمرین استفاده کنید. اگر آموزش دهنده روحیه مشتاق، صادق و پرس وجو کننده ای در مورد نحوه انجام تمرین شرکت کنندگان نداشته باشد، یا اگر بخواهد که با عجله توضیحات نارسایی از آنچه بوقوع می پیوندد ارائه دهد، چگونه می توان انتظار داشت که نحوه گرایش شرکت کنندگان، به تکالیفی که به آنها محول می شود تغییرکند؟ ما امیدواریم که به موقع یک هماهنگی تدریجی در تجربه افراد بوقوع بپیوندد و از این طریق، دریابند که هر فردی می تواند حضور ذهن در تمام لحظات، در حین انجام کار های معمولی وتکراری را تمرین کند.

یکی از راه های تسهیل کننده این مرحله استفاده از سئوال های باز پاسخ تا حد امکان است. برای مثال « نظر شما در مورد کاری که هم اکنون انجام دادیم چیست؟ این کار بسیار دشوار است، زیرا سوال ها ی بسته پاسخ بطور طبیعی پیش می آیند. مثلاً « آیا کسی احساس خستگی می کند؟ » ، « آیا ذهن شما منحرف شده است؟ » بدیهی است که این سوال های بسته پاسخ، پاسخ های « بله » یا « خیر » دریافت می کنند.

پاسخ های را که بیش تر سئوال های باز پاسخ زیر داده شده است، با هم مقایسه کنید :

آموزش دهند ه: آیا کسی هست که بخواهد در مورد تجارب مربوط به خوردن کشمش صحبت کند؟

شرکت کننده : در زمانی که به کشمش نگاه می کردم، افکار متفاوتی در ذهن من می گذشت.

آموزش دهنده : آیا می توانید بگویید چه نوع افکاری از ذهن شما گذشت؟

شرکت کننده : من داشتم فکر می کردم که چقدر عجیب است یک چیز کاملاً خشک شده با ظاهری معمولی چقدر می تواند خوشمزه باشد… اگر ما ندانیم که آن چه مزه ای دارد، هرگز امتحانش نکنیم.

آموزش دهنده : بسیار خوب، افکازی که در رابطه با خوردن کشمش بود چطور، آیا آن افکار به ذهن شما آمد؟

شرکت کننده : موقعیت های متفاوتی به ذهنم رسید، صحرا های خشک شده، شن های داغ، تعطییلات همراه والدین در دوران کودکی، موقعیت های متفاوت.

آموزش دهنده : بسیار خوب جالب است، واقعاً خوب است. بسیار خوب، کار این بود که واقعاً آگاهی خود را روی کشمش متمرکز کنید، ولی ذهن این کار را انجام نداد.

شرکت کننده : ذهن به جوانب مختلف منحرف می شود.

آموزش دهنده : ذهن از کشمش به مواردی مثل این که واقعاً چقدر مزه آن خوب است، به جنبه خشک بودن، به شن داغ، به تعطیلات با والدین … منحرف می شود. این مثال جذاب است که اگر دوست داشته باشید می توانیم آن را برای روشی که ذهن محتوای خود را تعیین می کند بکاربریم. این تمرین یکی از روش هایی است که از طریق آن می توانیم توجهمان را در اینجا و اکنون متمر کز کنیم، مابه بیان شنی، به والدین شما، به سایر جاها بر می گردیم. ذهن به کار خود می پردازد. این مطلب بسیار مهمی است که باید آن توجه کرد. ما دوباره بطور مختصر به این موضوع اشاره می کنیم. آیا پیشنهاد دیگری دارید؟

در مراحل بعدی، راهنما قادر خواهد بود که تجربه شرکت کنندگان را به موضوع برنامه مرتبط کند: این ذهن سرگردان در هدایت خودکار بالاخص زمانی خطرناک است که خلق رو به اضطراب می نهد و احتمال دارد تداعی ها وخاطرات استرس زا باشند. بنابراین بهتر است که بدانیم در مسیر تداعی ها چه اتفاقی می افتد و قادر باشیم که با اراده خود از آن خارج شویم

تمرین خوردن کشمش همچنین یک نمونه ارتباط مستقیم با تجربه را به شرکت کنندگان می آموزد، که آن را از هدایت خودکار معمولی که در انجام کارها وجود دارد متمایز می کند. آنها در خواهند یافت که، توجه کردن به این طریق باعث در نظر گرفتن جنبه های جزیی و غیره منتظره ای از کشمش مثل برجستگی ها و چین خوردگی ها ی پوست آن و یا شکاف انتهای آن یعنی محل اتصال به منبع بزرگتر از خود یعنی همان درخت مواست. بعضی می گویند که آنها فقط می توانند به این فکر کنند که چقدر از کشمش خوششان یا بدشان می آید. بعضی می گویند که قادر ند کشمش را با وضوح بیش تری ببینند، این که کشمش مزه بیش تر و واضح تری دارد. ما متوجه شدیم که ا ین جنبه با این پرسش مورد بررسی بیش تر قرار می گیرد ” آیا کسی هست که متوجه احساس متفاوتی در تجربه خوردن کشمش شده است؟” معمولا اکثر شرکت کنندگان به تفاوت بین خوردن کشمش در طی تمرین و خوردن کشمش در حالت معمولی اشاره می کنند.

این تمرین مناسبی برای کارهای زیادی است که می خواهیم انجام دهیم. ما آگاه شدن نسبت به فعالیت های روز مره را تمرین خواهیم کرد پس در خواهیم یافت که چه اتفاقی در حال وقوع است و این که واقعا می توان ماهیت تجربه را تغییر داد. اگر شما همانطور که بطور اجمالی در تمرین کشمش اتفاق افتاد، از افکار، احساسات و حس هایی که در بدن وجودارد کاملا آگاه باشید، وا قعاً می توانید تجربه را تغییردهید. شما می توانید انتخاب های بیش تری داشته و با آزادی بیش تری عمل کنید. در حال حاضر، این تنها یک فرضیه است .ما نیاز به تمرین بیشتر و بیش تری داریم تا آگاهی را تجربه کنیم. پس از آن متوجه خواهید شد که، سرانجام این کار به شما کمک خواهد کرد .وبه همین دلیل است که من درحال حاضر از شما می خواهم تا در هنگام انجام چنین کار ساده ای توجهتان را بر آنچه در حال وقوع است متمرکز کنید. در حال حاضر ممکن است ارتباط بین آرام خوردن کشمش و حفاظت از خود در برابر استرس در آینده، برای شما روشن نباشد. ولی قدم اول و آنچه که ما باید در این قسمت برنامه انجام دهیم، تمرین واقعی آگاه شدن است . پس پیام اصلی این تمرین مختصر این است که ما در اکثر مواقع از آنچه در حال وقوع است آگاه نیستیم. اگر بتوانیم آگاهی خود را روی آنچه انجام می دهیم متمرکز کنیم هم از جنبه های خوب و هم از جنبه های بدی که معمولا سرسری گرفته می شدند آگاه می شویم و این در حالی است که در زمان استرس ذهن ما در جای دیگری است .

ما واقعاً نمی توانیم کنترل کنیم که چه چیزی به ذهن می آید، اما آنچه که می توانیم کنترل کنیم این است که بعداً در قدم بعدی چه کار کنیم و همه این برنامه ها درباره توانایی ما برای حرکت به جایی در آگاهی است. بنابراین در این برنامه سعی می کنیم به افراد بیاموزیم که به جای پیروی از عادات قدیمی ذهنی خود، آگاهانه تصمیم بگیرند که چه کاری را باید انجام دهند.

در واقع شرکت کنندگان در کلاس در می یابند که استفاده از تجارب مربوط به تمرین خوردن کشمش برای درک رابطه آن با تمایل آن ها برای بازگشت به حالت استرس ذهنی نسبتاً ساده است. اولاً ، وقتی آن ها به آنچه انجام می دهند دقیق تر توجه می کنند، کاملاً در می یابند که بطور معمول چقدر اعمال خودکار انجام می دهند، وتا چه حد ذهن آن ها بیش تر از این که در زمان حال باشد در گذشته و آینده است ؛ چگونه در هر لحظه، اکثر ما از آنچه واقعاً اتفاق می افتد تنها اندکی آگاهیم. در حالیکه بسیاری از افراد ممکن است گاهی متوجه شده باشند که تحت تاثیر هدایت خودکار هستند (مثلاً کیلومتر ها اتومبیل خود را می رانند بدون این که متوجه باشند که ذهنشان به چه چیزی معطوف است) ولی هنوز این برای آن ها تعجب آور است که ببینند همین وضعیت چگونه در بسیاری از مسائل زندگی روزمره اتفاق می افتد.

ثانیاً این تمرین نشان می دهد که چگونه توجه کردن با یک روش خاص (ارادی بودن، در زمان حاضر و بدون داوری) واقعاً می تواند ماهیت تجربه را تغییر دهد. از طریق توجه کردن، افراد در می یابند که بیدار شدن از حالت هدایت خودکار امکان پذیر است و بیش تر به زمان حال متصل می شوند. شرکت کنندگان در می یابند وقتی یک دانه کشمش را با حضور ذهن می خورند، اغلب این کار آنها را بش تر از آنچه تصور می کنند در زمان حال نگه می دارد. خصوصاً اگر در اکثر مواقع بطور خودکار عمل می کنند. از طریق تمرین هایی مثل آنچه که با خوردن کشمش انجام شد، شرکت کنندگان می توانند به این واقعیت نه به این دلیل که آموزش دهند به آن ها می گوید، از طریق اکتشاف شخصی دست یابند.

آموزش آگاهی ( استفاده از بدن به عنوان یک کانون )

در درمان حضور ذهن تاکید بر ایجاد موقعیت های مناسبی برای شرکت کنندگان می شود تا با حضور ذهن و تجربه مستقیم آشنا شوند. قدم بعدی جلسه اول بعد از تمرین خوردن کشمش، همزمان با شروع کشف آگاهی از حس های بدنی، از تمرینی به نام « وارسی بدنی » استفاده می کنیم. هدف عمده در تمرین وارسی بدنی این است که آگاهی جزء به جزء را به هریک از اجزای بدن بیاوریم. این همان جایی است که اولین بار شرکت کنندگان می آموزند توجه خود را در یک دوره زمانی متمرکز نگاه دارند و هم چنین به آن ها کمک می کند که تمرکز، آرامش، انعطاف پذیری توجه و حضور ذهن را گسترش دهند. این تمرین موقعیت مناسبی را فراهم می کند که آگاهی بر امور با کیفیتی خاص (در این مورد، روی بدن) و آگاهی که با آرامش و کنجکاوی مشخص می شود را تمرین کنند.

چرا بدن به عوان اولین قسمت برای توجه بکار رفته است. اولاً به دلیل این که آگاهی بیش تر از بدن می تواند در آموزش نحوه کنترل هیجان کمک کننده باشد. احسا س ها ی قوی مثل استرس، ناراحتی وناامیدی نه تنها می توانند به عنوان افکار یا وقایع ذهنی بروز کنند بلکه می توانند بر بدن نیز تاثیر بگذارند. حالت بدنی خمیده، سنگینی در قفسه صدری، یا گرفتگی در شانه ها ممکن است گاهی نشانه ای از وجود احساسات شدیدی باشد که ما از آن آگاه نیستیم. آنچه در بدن اتفاق می افتد به طور قابل توجهی بر ذهن تاثیر می گذارد. بازخورآنچه که در بدن احساس می شود اغلب جزیی از حلقه ای است که باعث تداوم عادات فکری و احساسی قدیمی می شود.

ثانیاً، افرادی که دچار استرس یا اضطراب هستند، اغلب سعی می کنند که از این احساسات خلاص شوند، یک راه حل آگاهی از هیجاناتی است که بصورت حس های بدنی تظاهر می کنند. راه حل دیگر این است که حس های بدنی را احساس کنیم. در اینجا این کار باعث می شود که کانون توجه از «حضور ذهن » به آگاهی از بدن تغییر یابد. با این تمرین به هیجانات از نقطه نظر جدیدی نگاه می کنیم. این که ” من چگونه این را در بدنم احساس می کنم ؟ “.

ما وارسی بدنی را به عنوان تمرینی برای آگاهی معرفی می کنیم و طی آن از افراد می خواهیم توحه آگاهانه خود را به پیرامون بدن خود معطوف کنند تا ببینند که وقتی چنین کاری را انجام می دهند چه اتفاقی می افتد. راهی که می تواند در آشنایی با وارسی بدنی کمک کننده باشد این است که از MBSRبرای مرتبط کردن این موضوع با تمرین خوردن کشمش که شرکت کنندگان به تازگی آن را انجام داده اند استفاده کنیم. دقیقاً همان نحوه تمرکز توجه باعث شد شرکت کنندگان بطور مستقیم و به روش جدید با تجربه خوردن کشمش ا رتباط بر قرار کنند، می تواند در مورد حس های بدنی نیز بکار رود. موضوع مهم، در انجام وارسی بدنی آگاهی از حس های بدنی است که در آن کیفیت آگاهی مستقیم همانند کیفیت آن در تمرین خوردن کشمش است.

در وارسی بدنی، به سادگی از شرکت کنندگان می خواهیم که به پشت دراز بکشند، معمولا می توانند روی یک زیرانداز یا یک سطح نرم کار را بکنند ( به کادر 3-2 راهنمایی قدم به قدم رجوع شود ) سپس چند دقیقه بر عمل تنفس که در داخل و خارج بدن جریان دارد تمرکز می کنیم. پس از آن دستور وارسی بدنی را می دهیم. از شرکت کنندگان خواسته می شود که ذهن خود را به قسمت های مختلف بدن معطوف کنند. هدف این است که با اراده فردی، آگاهی به نوبت بر هریک از قسمت های بدن معطوف شود تا حس های بدنی واقعی که در آن لحظه در آن مناطق وجود دارد ادراک شود. در طی 40 تا 45 دقیقه ای که برای تکمیل وارسی بدنی لازم است، شرکت کنندگان موقعیت مناسبی برای تمرین دستور العمل ها دارند آوردن آکاهی به منطقه خاصی از بدن، نگه داشتن آگاهی در آن قسمت برای مدت کوتاه وسرانجام رها کردن و « عبور » از آن منطقه؛ قبل از این که توجه شان رابه قسمت بعدی معطوف کنند.

ایجاد یک موقعیت برای تمرین منظم حضور ذهن ( پیشنهادات کلی )

وقتی تمرین منظم حضور ذهن را آغاز می کنید چند موضوع رخ می دهد. از آنجایی که این تمرین با مقدمه ای از وارسی بدنی که در قسمت به آن اشاره کردیم آغاز می شود، اولاً، مواردی چون موفقیت و شکست مطرح میشود. اشاره به این نکته که هیچ موفقیت یا شکستی وجود ندارد بسیار مهم است. تمرین وارسی بدنی و سایر تمرین ها در طی 8 جلسه کلاس و تمرین خانگی و یا بعد از آن، ار این دیدگاه مصون نیستند. البته ما چنین تمایلی را در خودمان نیز می توانیم تشخیص دهیم . موضوعات موفقیت / شکست (آیا من این کار را درست انجام داده ام ؟) و تایید (آیا مردم فکر می کنند که من آدم خوبی هستم) ممکن است بارها و بار ها به ذهن بیاید. تکلیف این نیست که سعی کنیم جلوی به وجود آمدن این افکار را بگیریم، ولی باید بیاموزیم که وقتی این افکار ایجاد شدند آنها را شناسایی کنیم، به گونه ای که بتوانیم به آنها با مهارت پاسخ دهیم. بنابراین مداومت در یاد آوری این نکته که « خوب انجام دادن » این کارموضوع اصلی نیست، می تواند کمک کننده باشد.

آموزش دهندگان حضور ذهن، باید براین نکته ها که، « سخت کار کردن مهم نیست » و « ما بدنبال بدست آوردن هیچ حالت خاصی نیستیم » ما « حتی به دنبال آرامش عضلانی نیز نیستیم » ناکید کنند. بعد از دستور العمل ها، این موضوع را یادآوری کنید که اگردر حین انجام تمرین احساس ناراحتی و یا کسالت رخ داد، به این معنی تعبیر نشود که شکست خورده اید. ما شمارا ترغیب می کنیم که به حس های مرتبط با شکست یا کسالت و هیجان همراه با آن ها توجه کنید. دومین دومین موضوع عمده نحوه پاسخگویی به مشکلاتی است که رخ می دهند. مثلاً، در وارسی بدنی، بعضی از شرکت کنندگان متوجه می شدند که خود یا کسانی که در کنارشان نشسته اید نمی توانند بیدار بمانند. سایرین ممکن است در یابند که حس های مربوط به ناراحتی جسمانی، حواس آن ها را از تمرین منحرف می کنند. علی رغم وجود این موارد روحیه بخشی آموزش دهنده همچنان ادامه دارد « هر اتفاقی که بیفتد وهر نتیجه ای که به دست آید ، مطلوب است » در تمام مدت، فرد قادر است که این مشکلات را به عنوان شانسی برای متمرکز کردن آگاهی برا ین احساسات و حس ها در نظر بگیرد ( به جای این که در موردآن ها نگران باشد)، یا این که به آن ها اجازه دهد که کنترل را بدست گیرند. اساس این رویکرد این است که بفهمیم این واکنشها در هر حال به وجود می آیند. از آنجایی که آن ها جزئی از خود زندگی هستند، این که چطور فرد آن ها را کنترل تفاوتهای بعدی را توجیه می کند آیا آن ها تسلط زیادی بر زندگی پیدا می کنند یا خیر .

درست از زمانی که برنامه درمان حضور ذهن مبتنی بر کاهش آسیب (MBSR ) تدوین شد، شاهدیم که افراد زیادی خواستار آن هستند که با استفاده از این روش حالشان بهتر شود و مشکلاتشان را حل کنند. آن ها باور دارند که با این روش نگرانی ها یشان کاهش می یابد. درا ین مواقع سعی کنید که به جای توضیح نظری این روش یک موضع مناسب عملی اتخاذ کنید. گاهی رویکرد عملی موثر است و در مواقع دیگر توصیف استرس و اضطراب و ماهیت آنها مناسبت دارد. اما تاکید ما بر بر انگیختن حس کنجکاوی شرکت کنندگان و رشد آگاهی ارادی از احساسات هر لحظه است . وقتی شرکت کنندگان به صورت خاصی به قسمت های مختلف بدن توجه می کنند، همزمان با آگاهی از حس های بدنی ممکن است از افکار منفی و هیجانات خود نیز آگاه شوند علی رغم دستورالعملی که می دهیم بعضی از شرکت کنندگان در طی زمان تمرین ، در این که نسبت به کیفیت عملکرد خود بی توجه بمانند ناتوان هستند و این کار برایشان دشوار است .

در زمان تمرکز افراد بر بخش های مختلف بدن افکار و نگرانی هایی مانند این که چطور به نظر می آیند، چه قسمت هایی از بدنشان دستخوش تغییر می شود و احساس هایی مانند شرم ساری و دست و پا چلفتی بودن، بروز می کند. تاکید ما بر حس های بدنی، حس کنجکاوی ورغبت است که به صورت حالت های ذهنی یا فکر یا احساس به ادراک در می آیند. از این تجارب برای آموزش یکی از پیام های اصلی حضور ذهن در MBSR استفاده می کنیم و در عین حال آگاهی نسبت به افکار، احساسات، ادراکات و تکانه ها و به عبارت دیگر تجربه زنده بودن را بدون این که درباره اینها داوری کنیم، رشد می دهیم.

واکنش ها و پاسخ ها

در مثال زیر، توجه کنید که چگونه معمولاً شرکت کنندگان دستو.رالعمل را تفسیر کردند و به عنوان قوانینی از آن تبعیت کردند. قوانینی مثل ” تکان نخورید یا بی قراری نکنید” ، ” نخوابید ” (شرکت کننده اول)، ” چشمان خود را باز نکنید یا به ذهن خود اجازه ندهید که منحرف شود” (شرکت کننده دوم)، ” آرام باشید” (شرکت کننده سوم)، ” سریع تر از سی دی عمل نکنید” ( شرکت کننده چهارم). توجه داشته باشید که هر کسی چگونه وبا چه روشی، آنچه را که اتفاق افتاده به گونی منفی وانتقادی مورد داوری قرار می دهد.

یاد گیری از طریق تکلیف خانگی

تکلیف خانگی یکی از جنبه های معمول MBSR است . در واقع کار اصلی در MBSR به عمل در آوردن کارهایی است که یادگرفته شده اند. به همین دلیل است که تکلیف خانگی تا این درجه اهمیت دارد و به هیچ وجه کار اضافی و دلخواه نیست. در جلسات، روش مراقبه روزانه و منظم آموزش داده می شود. این روش با استفاده از سی دی ها ی صوتی حاوی دستور العمل هدایت شده انجام می گیرد. که شام دو مجموعه است مجموعه اول یک سی دی حاوی دستور العمل 45 دقیقه ای برای وارسی بدنی هدایت شده به عنوان تکلیف خانگی در جسله اول توزیع می شود. تکلیف خانگی منظم هم چنین شامل یادداشت برداری از تمرین روزانه حضور ذهن است که در برگه ثبت تکلیف خانگی انجام می شود ( برای جلسه اول به جزوه 5-2 ، همچنین برای کسب جزئیات بیش تر در مورد تکلیف خانگی برای هر جلسه به جزوات دیگر که برای شرکت کنندگان تدارک دیده شده رجوع کنید ).

حضور ذهن از فعالیت های روزمره

ما برای شرکت کنندگان تمرین های منظم روزانه را به عنوان تکلیف خانگی تعیین می کنیم ، هم چنین تعدادی غیر منظم برایشان در نظر می گیریم. هدف ما این است که شرکت کنندگان را قادر سازیم اموری را که در تمرین منظم یاد می گیرند به زندگی روزمره خود تعمیم دهند. مثلا ما از افراد می خواهیم که یکی از فعالیت های روزانه خود را همراه با حضور ذهن انجام دهند. این کار شامل انتخاب یکی از فعالیت های روزمره و تلاش ارادی برای آگاهی از لحظه به لحظه آن فعالیت است ( مثل خوردن کشمش) هر فعالیتی مانند؛ مسواک زدن دندانها، دوش گرفتن، یا حتی بیرون گذاشتن زباله ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ما بر اهمیت برگرداندن واقعی یک فرد به لحظه موجود، حضور در زمان حال، احساس بودن برس های مسواک روی دندان های یا حضور قطرات آب زمانی که برپشت پا پاشیده می شوند تاکید می کنیم.

این نوع از آگاهی لحظه به لحظه به ما کمک می کند تا تفاوت بین هدایت خودکار و این که در حین انجام چه کاری هستیم را در یابیم. استفاده از این تکنیک در فعالیت روزمره هم چنین نشان می دهد که چیزی خاصی در مورد حضور ذهن وجود ندارد. ما می توانیم برای هر کاری که در حال انجام آن هستیم، تنها با تصمیم به توجه کردن به آن کار حضور ذهن داشته باشیم. در انتهای کلاس جلسه اول با توجه به این که اطلاعات جدید زیادی در مدت زمانی کمی به شرکت کنندگان داده شده است، آن ها واکنشها ی بسیار متفاوتی به نظرات ارائه شده نشان می دهند. بعضی از این واکنش ها ا براز می شوند و بسیاری از آن ها ناگفته می مانند. این تجارب و سایر موارد در جلسات آینده نیز ادامه می یابند و جز ء مواد آموزشی هستند که ارائه می شوند. ما به این نتیجه رسیده ایم که پایان جلسه زمان خوبی برای تهیه خلاصه ای از جلسه است، به گونه ای که بین موضوعات جداگانه ارتباط برقرا کنیم. ما از خلاصه جلسه اول (جزوه 2-2 ) به عنوان ساختاری برای خلاصه بندی جلسات استفاده می کنیم. توجه شرکت کنندگان را به جزوه ای که خلاصه کرده ایم جلب می کنیم.

سرانجام ما کلاس را با 2 تا 3 دقیقه تمرکز بر تنفس به پایان می رسانیم. به شرکت کنندگان گفته می شود که بنشینند و پشت خود را صاف کنند ( ولی سفت نکنند) و بعد از چند دقیقه ، توجه خود را بر تنفس وقتی که هوا وارد بدن می شود و یا ا ز آن خارج می شود متمرکز و به حس هایی که با آن همراه است توجه کنند. این « زمینه ای » برای پیروی از مباحث کلاس است و برای آنچه در پیش روی داریم مقدمه ای فراهم می سازد.



-Automatic pilot

– body scanning




موضوع و برنامه جلسه دوم


موضوع

تمرکز بیشتر بربدن نجواهای ذهنی را آشکارتر کرده ومنجربه کنترل بیش تر نسبت به وقایع روزانه می شود.

دستور جلسه

تمرین وارسی بدن

باز نگری تمرین

بازنگری تکلیف خانگی

ثبت وقایع خوشایند

مراقبه نشسته 10 تا 15 دقیقه

توزیع جزوات جلسه دوم بین شرکت کنندگان

ارائه تکالیف منزل جلسه قبل

سی دی وارسی بدن 6 بار در 7روز

تنفس با حضور ذهن 15-10 دقیقه ای ، 6بار در 7 روز

ثبت وقایع خوشایند یا لذت بخش هر روز

حضور ذهن از فعایت های عادی روز مره ( غذا خوردن ، مسواک زد ن ، دوش گرفتن ، قدم زدن و……


جزوات شرکت کنندگان برای جلسه دوم


جزوه 1-3 خلاصه حضور در هر لحظه

جزوه 2-3 سی دی وارسی بدن

جزوه 3-3 تنفس با حضور ذهن

جزوه 4-3 تنفس

جزوه 5-3 تکلیف خانگی برای پی گیری جلسه 2

جزوه 6-3 برگه ثبت تکلیف جلسه 2

جزوه 7-3 ثبت وقایع خوشایند یا لذت بخش


رویارویی با موانع

همه افراد افرادی که به کلاس ها می آیند تعهد کرده اند تا تلاش کنند. واکنش آن ها به تمرین هفته اول بسیار متفاوت است. به نظر برخی چالش کردن بسیار دشوار است، آن ها نا امید انه معتقد ند کا این رویکرد کمکی نمی کند و حتی کار ها را بدتر می کند. برای برخی هم، کلاس ها به نظر بهتر می رسد. به نظر آن ها سی دی وارسی بدنی خیلی آرام بخش است. چگونه آموزش دهنده قادر است که با توجه به این واکنش ها ی متفاوت، یکسان عمل کند؟ در بررسی های قبلی این رویکرد، افرادی که به جلسه دوم آمدند، قبل از شروع کلاس در مورد تجارب خود با هم صحبت می کردند و یادداشت های خود را مقایسه می کردند. تنظیم صورت جلسه، بررسی تکالیف خانگی هفته قبل و صحبت درباره تجارب شرکت کنندگان، در این برنامه خیلی مهم است. در این روش برای هر مشکلی راه حلی ارائه نمی شود. در MBSR بهتر است شروع کلاس ها با تمرین باشد. آموزش دهنده از جلسه دوم به بعد کلاس را به سمت تمرین می برد و بقیه کلاس بر اساس آن شکل می گیرد. تمرین جلسه دوم وارسی بدنی است. هدف این برنامه حضور ذهن بیشتر در زمان حال است. باید حداکثر تلاش صورت گیرد تا از همه لحظات جلسه دوساعته استفاده شود و شرکت کنندگان در یابند که چگونه MBSR با زندگی شان مرتبط می شود.

تمرین به عنوان بنیاد کلاس

هدف جلسه دوم چالش با موانعی است که افرادبا آنها روبرو می شوند. ابتدا تمرین وارسی بدنی را انجام می دهیم تا شرکت کنندگان در خلال انجام آن به حضور ذهن دست یابند. دوم با کمک تمرین آنچه که باید انجام گیرد مورد بازنگری قرار گرفته وآنچه را که شرکت کنندگان باید بیاموزند آموزش می دهیم. سوم در تمرین مواردی مطرح می شود که در جلسات آتی هم مطرح خواهد شد و با کمک تمرین در خواهیم یافت که چگونه استرس با به وجود آمدن افکار و احساسات نظامند که یکدیگر را تقویت می کنند موجب چرخه معیوبی می شود که با چالش با آن ها دشوار است. باید به شرکت کنندگان کمک کنیم تا این چرخه ها را آشکار تر ببینند. این مساله نقش مهمی در پیش گیری از شدت و تداوم استرس و افزایش انگیزش شرکت کنندگان برای ادامه تمرین دارد. در حین تمرین، این نشخوارهای ذهنی، احساسات بدنی و افکار کهنه و آشنا توجه فرد را به خود جلب می کنند.

بعد از آن تجربه یکی از شرکت کنندگان قبلی را برای اعضای جدید توضیح می دهیم که شامل تاریخچه زندگی و مشکلات فرد می باشد و چگونگی آمدن به برنامه توصیف می شود، و همچنین « نگرش او نسبت به تمرین، آیا تمرین را درست انجام دادم ؟» ، « حس های ناراحت کننده که در حین تمرین برنامه احساس می شود ، شامل؛« شرایط نامناسب، سرگردانی ذهنی و عادات تکرار شونده ذهن، تمرین در دنیای واقعی، من نتوانستم فرصتی پیدا کنم تا تکالیف را انجام دهم، من خیلی خسته شدم، من با سی دی خیلی تحریک شدم»

در ادامه، فضای تنفس را که شامل تمرین های 1و 2 است انجام می دهیم. این تمرین به مدت 10 الی 15 به طول می انجامد. بعد از تمرین بحث و تجزیه و تحلیل احسا سات شرکت کنندگان در مورد تمرین ها را شروع می کنیم و نظرات و پیشنهادات آنها را با جان دل، صادقانه و باحوصله کامل می شنویم مانند؛ « عالی بود، خوابم برد، از آن لذت بردم چون بالاخره توانستم به آرامش دست یابم، برای من بی فایده بود، فقط خوابم برد ، من حداکثر تلاشم را می کنم ،ولی فکر نمی کنم به آن برسم، فکر کنم که من نیازی به تلاش بیشتر دارم، من فقط خیلی نگران شدم ، ذهنم نمی توانست تحمل کند ».

آگاهی از وقایع خوشایند

آگاهی نسبت به تغییر ذهن از موقعیت خوشایند یا نا خوشایند و گستره ای که این افکار و احساسات تفسیرها را رنگ آمیزی می کنند، به تمرین نیاز دارد. آگاهی از اثرات وقایع بر افکار، احساسات و حس های بدنی چندان ساده نیست. با توجه به این نکته، تکلیف هفته MBSR است. به این معنی که فرد از حداقل یک واقعه خوشایند که هرروز اتفاق می افتد آگاه بوده و افکار، احساسات و حس های بدنی مرتبط با آن را می نویسد. در نهایت، فرد احساسات و حس های بدنی را با جزئیات هر چه بیش تر توصیف می کند. علاوه بر سایر تکالیف هفته آینده ( برای تمرین بیشتر وارسی بدنی و حضور ذهن نسبت به فعالیت های روزمره، جزوات را به دقت مطالعه کنید) هدف ما درک ارتباط بین حضور ذهن و بدن و داشتن حضور ذهن از بدن، واکنش های بدنی و پاسخ به وقایع روزانه است.

پایان دادن به کلاس (قرار گرفتن در فضای تنفس)

در این قسمت، باید توجه از قسمت های مختلف بدن، معطوف یک کانون شود. جلسه دوم با آرابخشی کوتاهی که ده دقیقه است به طول و بر تنفس متمرکز است تمام می شود. هدف از این تمرین شناخت عادات ذهنی قدیمی و پاسخ به آن ها و گرفتار نشدن در دام آن هاست. در این تمرین که کانون آن توجه به تنفس است، افکار، احساسات و حس های بدنی بدون کنترل توجه وارد ذهن شده و از آن خارج می شوند. درپایان جلسه دوم همان قدر که دوری ذهن از آنچه به آن مشغول بوده و بازگشت مجدد به آن مهم است، تمرکز توجه بر تنفس نیز اهمیت دارد. مهم حضور بدون داوری هر در لحظه است. همه آنچه که در این جلسه یادگرفته می شود چگونگی توجه کردن به طریق جدید؛ با هدف، در هر لحظه وبدون قضاوت است.



  • چرا اعتماد به ما ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .

پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش …

ofmas.ir/product-61940-Treatment-Mindfulness-or-mindfulnessbased-stress.aspx

ذخیره شده

پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) در ۱۴۲ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc. · توضیحات ابتدایی : آماده سازی در ۸ جلسه درمانی.

پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس …

mark.banooart.ir/c61940package

ذخیره شده

۲۸ اسفند ۱۳۹۵ – همچنین بخوانید : پروتکل درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR),دانلود مستقیم پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی …

پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش …

ofmas.eteco.ir/پکیج-پروتکل-درمانی-حضور-ذهن-یا-ذهن-آگا/

ذخیره شده

۲۱ دی ۱۳۹۵ – این فایل به منظور دسترسی سریع شما محقق عزیز و گرامی با عنوان پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) در این …

[DOC]Download

journals.kums.ac.ir/ojs/index.php/jkums/article/downloadSuppFile/2166/662

ذخیره شده

مشابه

اثربخشی شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر كاهش پرخاشگري دانش آموزان …. ذهن آگاهي ي ك روش يا ف ن نيست، اگر چه در انج ام آن روش ها و فنون مختلف زيادي به كار رفته است. … برنامه كاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي[2](MBSR) كابات زين طراح ي ش ده است. ….. برنامه درمانی طبق پروتکل کابات-زین و همکاران (1992) که دستورالعمل جلسات آن …

دانلود پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش …

www.newfilestant.ir/paper10303.html

ذخیره شده

۴ آبان ۱۳۹۵ – پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس ( MBSR ) در 99 … دانلود فایل ( پکیج (پروتکل) آموزشی درمانی هوش هیجانی) لحظات خوشی را …

[PDF]ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺣﻀﻮﺭ ﺫﻫﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﻣﺪﺍﺧﻠﺔ ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ: ﻣﺮﻭﺭﻱ ﻣ

www.ensani.ir/…/20101012164348-آموزش%20حضور%20ذهن%20به%20عنوان%20یک…

ذخیره شده

مشابه

ﺩﻛﺘﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻪ ﺍﻣﻴﺪﻱ ،ﺩﻛﺘﺮ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﻣﺤﻤﺪﺧﺎﻧﻲ. ﻣﺪﺍﺧﻼﺕ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑـﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺣﻀﻮﺭ ﺫﻫﻦ ﺑﺮﺍﻯ. ﻛﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺮﺱ. ﺣﻀﻮﺭ ﺫﻫﻦ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻛﺒﺎﺕ … Mindfulness Based Stress Reduction. 2 . Kabat- …. ﻣﺪﺍﺧﻼﺕ ﺩﺭﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺫﻫﻦ ﺁﮔﺎﻫﻲ. ) ﻳﻚ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩ … ﺭﻭﺵ ﻫــﺎﻱ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺣﻀــﻮﺭ ﺫﻫﻦ ﻳﺎ ﻣﺮﺍﻗﺒﻪ ACT. ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻧﻤﻲ …

پروتکل کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی – ”1”,\n ‘

download1.11gig.ir/product/746101

ذخیره شده

ofmas.ir. پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) ….. درست از زمانی که برنامه درمان حضور ذهن مبتنی بر کاهش آسیب (MBSR ) تدوین …

پکیج های درمانی روانشناسی – فایلکده

paperdl.skyf.ir/category/پکیج-های-درمانی-روانشناسی/

ذخیره شده

توجه: این پکیج (پروتکل) شامل مبانی نظری متغیر مربوطه به صورت کامل و شرح …. پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس ( MBSR ) در 99 صفحه ورد …

میگنا – رويكرد پذيرش و ذهن آگاهي در اضطراب

www.migna.ir/vdcawene.49nwm15kk4.html

ذخیره شده

مشابه

۲۹ تیر ۱۳۹۴ – 4- اختلال وحشت زدگی یا هراس: وحشت اضطراب غالب و شديدي است که اغلب براي زمان ….. کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (Mindfulness-Based Stress … انجمن روانشناسی آمریکا، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) را در حوزه درد …… در حال حاضر رايج ترين روش، آموزش حضور ذهن مبتني بر كاهش استرس (mbsr ) مي باشد، که …

شرحی کوتاه در مورد روش کاهش استرس مبتنی بر حضور ذهن …

ravanbonyan.com/forum/showthread.php?t=177

ذخیره شده

مشابه

۱۳ مهر ۱۳۹۴ – 1 پست – ‏1 نویسنده
در دهه ی اخیر افزایشی ناگهانی در استفاده از مداخلات مبتنی بر حضور ذهن ، که … حضور ذهن روش خاصی از توجه است که بوسیله ی کابات-زین (2003) به عنوان “آگاهی ای … شخص روشن می تواند الگوهای عادتی یا حالت های ذهنی را مشاهده، شناسایی و قطع … درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن در پیشگیری از بازگشت افسردگی در …

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) – PoYar

poyar.ir/درمان-مبتنی-بر-پذیرش-و-تعهد-act/

ذخیره شده

۲۰ شهریور ۱۳۹۵ – به‌نظر می‌رسد ACT یک روش قدرتمند در کاهش رنج درمان‌جو است. … درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به‌عنوان یک رویکرد درمانی، در صدد آن … تنها فرایندهایی ذهنی هستند که می‌توانند مورد توجه قرار گیرند یا نه و همیشه بازتاب‌های درستی از واقعیت نیستند. …. درمان اختلالات عاطفی، اختلالات اضطراب، اختلال استرس پس از آسیب، …

پکیج های درمانی روانشناسی – دانلود – دانلود پایان نامه و پروژه

ofmas.stu1.ir/category/پکیج-های-درمانی-روانشناسی/

ذخیره شده

… پکیج های درمانی روانشناسی. پکیج (پروتکل) آموزشی درمانی وسواس کودکان با رویکرد ACT … پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس ( MBSR ) …

پکیج مداخله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی – سایت علمی و …

www.irantahgig.ir/?p=55487

ذخیره شده

مشابه

۱۱ آبان ۱۳۹۴ – پکیج مداخله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در سال 2009 توسط … یک پروتکل و پکیج مداخلاتی استاندارد از اصول اولیه درمان یا پژوهش در حوزه …

کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) | – بانک مشاوره ایران

moshaverbank.com/category/کاهش-استرس-مبتنی-بر-ذهن-آگاهی-mbsr/

ذخیره شده

… درمانی – شفقت درمانی · نوروفیدبک – نوروفیدبک · پروتکل درمانی – پروتکل …. در حال حاضر رایجترین روش، آموزش حضور ذهن مبتنی بر کاهش استرس (MBSR ) … کاست‌های شنیداری در اوایل درمان به کار می‌روند، اما پس از چند هفته، شرکت‌کنندگان ترغیب … یعنی، ایجاد آگاهی در افراد نسبت به ادراکات، شناخت‌ها، هیجانات یا حس‌ها اما بدون …

پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش …

top.nikanasime.ir/farafile/پکیج-پروتکل-درمانی-حضور-ذهن-یا-ذهن-آگا/

ذخیره شده

۲۴ اسفند ۱۳۹۵ – برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی|| پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) || روی دکمه ادامه مطلب کلیک …

پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس ( …

universityfile.farafiledlc.ir/?p=275

ذخیره شده

۱۴ آذر ۱۳۹۵ – پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس ( MBSR ) … پکیج (پروتکل) درمانی – آموزشی معنا درمانی گروهی ما اولین نیستیم ولی بی …

دانلود فایل ( پکیج (پروتکل) شناخت درمانی گروهی) – آریس …

aris.rayapaperi.ir/?p=5117

ذخیره شده

شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{پکیج (پروتکل) شناخت درمانی گروهی}را دانلود … پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) …

فایل پکیج (پروتکل) زوج درمانی هیجان مدار (EFT) – افرا دانلود

afra.sitaarticlen.ir/فایل-پکیج-پروتکل-زوج-درمانی-هیجان-مدار/

ذخیره شده

۱۲ فروردین ۱۳۹۶ – برترین پکیج پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) – دانلود فایل ما اولین نیستیم ولی بی شک برترین …

کاملترین فایل پاور پوینت درمان شناختی ذهن آگاهی مبتنی بر …

topicforpe.ir/tahgig/new-31249.html

ذخیره شده

۱۶ بهمن ۱۳۹۵ – دانلود پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) -کامل و جامع هموطنان گرامی سلام.وقت بخیرنام محصول دانلودی: پکیج …

دریافت فایل پکیج (پروتکل) طرحواره درمانی – پرداخت و …

manbaemg.ir/best/دریافت-فایل-پکیج-پروتکل-طرحواره-درمان/

ذخیره شده

۲۴ فروردین ۱۳۹۶ – شما به صفحه اختصاصی پکیج (پروتکل) طرحواره درمانی وارد شده اید. … پکیج (پروتکل) درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) …

مبانی نظری و نمونه پایان نامه روانشناسی درباره شناخت درمانی …

googlewebog.rozblog.com/…/مبانی-نظری-و-نمونه-پایان-نامه-روانشناسی-درباره-شناخ…

ذخیره شده

۲۳ بهمن ۱۳۹۵ – برترین پکیج مبانی نظری و پیشینه پژوهش روانشناسی درباره هوش معنوی ( فصل دوم پایان نامه) – دانلود فایل از حضور شما . … اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش افکار خودآیند منفی، . …. behtina.gdn/tags/آگاهی-آبادانی ذخیره شده اختصاصی از فایل هلپ پروتکل کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی با و پر …

پکیج (پروتکل) معنا درمانی گروهی – تلگرام – اینستاگرام

telegram-instagram.ir/پکیج-پروتکل-معنا-درمانی-گروهی-2/

ذخیره شده

۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ – پکیج (پروتکل) معنا درمانی گروهی در ۲۲ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc …. پکیج درمانی حضور ذهن یا ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس ( MBSR ) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *